سینما اسکولز

پنج نکته از اسپایک لی برای ایده گرفتن به عنوان فیلمنامه نویس

پنج نکته از اسپایک لی برای ایده گرفتن به عنوان فیلمنامه نویس

ایده‌های معرکه برای فیلم می‌توانند از هر جایی سرچشمه بگیرند، اما داشتن یک فرآیند برای پرورش این ایده ها می‌تواند به انتخاب بهترین گزینه‌های شما نسبت به آن هایی که پتانسیل کمتری دارند کمک کند. برای همین،حتماً از این نکاتِ مفید اسپایک لی ؛ کارگردانِ برنده جایزه اسکار در مورد چگونگی الهام گرفتن برای فیلمنامه بعدی خود استفاده کنید.

 

فهرست مطالب :

  • آشنایی با اسپایک لی
  • پنج نکته از اسپایک لی برای الهام گرفتن به عنوان یک فیلمنامه نویس

 

آموزش فیلمسازی مستقل در سینما توسط اسپایک لی

 

آشنایی با اسپایک لی :

«اسپایک لی» برای اولین بار در سال ۱۹۸۶ با اولین فیلمش، “She’s Gotta Have It”، آگاهی فرهنگی ما را به تسخیر خود درآورد، داستان زنی با قدرت جنسی در بروکلین و سه معشوقه اش، که به صورت سیاه و سفید روایت می شود. اسپایک در طول دوران کاری طولانی و متنوع خود ، اغلب از زندگی خودش برای الهام گرفتن استفاده کرده است، که شامل همه چیز از کالج ها و دانشگاه های تاریخی سیاهپوست ها، تبعیض نژادی در جامعه سیاه پوستان، درگیری های فرهنگی در بروکلین، عشق و موسیقی جاز، روابط میان نژادی و اعتیاد می شود. اسپایک لی تا الان هم به ساختن فیلم و تاثیرگذاری ادامه داده: در سال ۲۰۱۰، کتابخانه کنگره ، فیلم «مالکوم ایکس» را برای حفظ در فهرست ملی فیلم انتخاب کرد و جدیدترین فیلم او ، ۵ هم خون (Da 5 Bloods) هم در سال ۲۰۲۰ ساخته شد.

 

پنج نکته از اسپایک لی برای الهام گرفتن به عنوان یک فیلمنامه نویس :

در این قسمت یک سری از نکات کلیدی اسپایک لی برای الهام گرفتن در فیلمسازی آورده شده:

  1. خودتان را در موضوع اثر غوطه ور کنید : اسپایک معتقد است که «تحقیق کردن» بخش بسیار حیاتی از کار یک فیلمنامه نویس است. رویکرد او این است که خودش را در بازه زمانی اثر غرق میکند  – یعنی به موسیقی آن دوران گوش می دهد، کتاب و مقالات و مجلات آن زمان را می خواند و مستند تماشا می کند. مثلا وقتی که نوشتن پروژه  «BlacKkKlansman» را آغاز کرد ( داستان یک مرد سیاهپوست که در دهه ۱۹۷۰ توانست به گروه نژادپرست «کو کلاکس کلان» آمریکا نفوذ کند )- اسپایک و همکار فیلمنامه نویسش ؛«کوین ویلموت» خودشان را در دهه ۱۹۷۰ غوطه ور کردند. آن ها جنگ ویتنام، جنبش قدرت سیاه و جنبش حقوق مدنی را مورد مطالعه قرار دادند و مطمئن شدند که کاملاً درباره متریال اثرشان آگاهی دارند .
  2. در مورد چیزی بنویسید که از آن اطلاع دارید : خیلی از اولین فیلم های بلند اسپایک ، از تجربه شخصی خود او الهام گرفته شده اند. مثلاً «She’s Gotta Have It » از مکالماتی که او و دوستانش درباره زنان داشتند نشات گرفته است. «School Daze» یادآور روزهای دانشگاه او در کالج مورهاوس و کلارک آتلانتا بود. اسپایک در «Do the Right Thing»، تداعی گرِ زمانی در شهر نیویورک بود که روابط نژادی به ویژه بین آمریکایی‌های آفریقایی تبار و آمریکایی‌های ایتالیایی در تب و تاب بود. او خودش ، آدم هایی شبیه کاراکترهای فیلم که در بروکلین بزرگ شده بودند را می‌شناخت – نحوه صحبت کردن، رفتارشان – و می‌دانست تنش فرهنگی رو به رشد یعنی چه . داستان‌هایی که از زندگی شما سرچشمه می‌گیرند، اغلب همان هایی هستند که بیشتر بهشان علاقه دارید و از نزدیک می‌شناسید. پس اجازه دهید این شور و اشتیاق درون شما در انجام وظیفه سخت اما پربار خلق فیلمتان از مرحله ایده‌پردازی تا تکمیل کردن، شما را هدایت کند.
  3. برای حال حاضر بنویسید : اگر دارید داستانی را بر اساس رویدادهای زندگی واقعی روایت می کنید، مثل کاری که اسپایک در ” مالکوم ایکس ” انجام داد، مخاطبان خود را در ذهن داشته باشید . شما باید کاری کنید که مخاطبانتان بین دوره زمانی که به تصویر می کشید و حال حاضر ارتباط برقرار کنند تا اهمیت داشته باشد. «طنز» ابزار قدرتمندی است که می تواند به شما در ایجاد این ارتباط کمک کند. از استفاده از این ابزار مهم نترسید (اگر جای استفاده از آن باشد و طبیعی به نظر برسد) . سعی کنید داستان خود را چیزی بیش از یک درس تاریخ به تصویر بکشید.
  4.  داستان هایی را پیدا کنید که از حقیقت و عدالت پیروی کنند : یکی از فیلم‌های مورد علاقه اسپایک، فیلم در بارانداز (On the Waterfront) محصول ۱۹۵۴ به کارگردانی الیا کازان و بازی مارلون براندو است. اسپایک از این اثر به عنوان نمونه ای استفاده می کند که بیان کند چگونه فیلم ها می توانند به عنوان نوعی اعتراض و کنشگری عمل کنند. در این فیلم، شخصیت مارلون براندو، تری مالوی، یکی از افراد بارانداز است که علیه یک اتحادیه فاسد تحت کنترل اوباش شهادت می دهد و به دلیل این خیانت طرد می شود. اسپایک یک شباهت بزرگ بین این داستان و وضعیت اسفناک کالین کپرنیک ، کوارتربک سابق لیگ ملی فوتبال آمریکا (NFL) ترسیم می‌کند که پس از اینکه اولین بار در سال ۲۰۱۶ برای اعتراض به بی عدالتی نژادی و خشونت پلیس علیه سیاه پوستان زانو زد (این کار یک ژست نمادین علیه نژادپرستی است که به موجب آن فرد به جای ایستادن موقع خواندن سرود یا موقعیت های دیگر، روی یک زانو زانو می زند.)، توسط رئیس جمهور مورد توهین قرار گرفت و از لیگ ملی فوتبال آمریکا کنار گذاشته شد. اینکه فیلمی که در دهه ۱۹۵۰ ساخته شده می تواند استعاره ای از رویدادهای امروزی هم باشد، نشان از یک داستان انسانی ماندگار و قدرت هنر فیلمسازی دارد .
  5. فیلم هایی بنویسید که واقعاً شانس ساخته شدن داشته باشند : نگذارید وقتی در حال فکر کردن و ایده‌پردازی برای فیلمنامه هستید، مسائل مالی شما را محدود کنند، ولی همینطور که از مرحله رسیدن به خلاصه یک خطی فیلم فراتر می‌روید و وارد بخش واقعی فیلم‌نامه‌نویسی می‌شوید، ارزش این را دارد که به این فکر کنید که آیا این فیلم واقعاً امکان ساخته شدن را دارد یا نه . اسپایک قبل از اینکه حتی کلمه ای از فیلمنامه خود را بنویسد، این را در نظر می گیرد که چقدر می تواند برای ساخت فیلم پول جمع کند. او فیلمنامه‌هایش را با این ذهنیت می‌نویسد. اگر ایده داستانی برای فیلم دارید و در این لحظه نمی‌توانید به‌طور واقع‌گرایانه آن را فیلمبرداری کنید و بسازید،پس فعلاً آن را کنار بگذارید تا زمانی که بتوانید پول لازم برای ساخت آن را فراهم کنید. یا اینکه خود را آماده این کنید که برای ساخته شدن فیلم با مبلغی واقع بینانه یک سری چیزها را مدارا کنید.

دیدگاه‌ها (0)

*
*

20 − هفده =

تخفیف ویژه : 50 درصد تخفیف برای سفارش های بالای 1/5 میلیون تومانکلیک کنید
+