سینما اسکولز

چطور با استفاده از طوفان فکری به ایده فیلم کوتاه برسیم ؟ ۵ نکته برای ایده پردازی

چطور با استفاده از طوفان فکری به ایده فیلم کوتاه برسیم ؟ ۵ نکته برای ایده پردازی

قبل از اینکه کارگردانانی مثل جورج لوکاس، سوفیا کاپولا و گیرمو دل تورو فیلم‌های بلند با بودجه‌ای کلان بسازند، ترجیح دادند مهارت‌های خود را با ساخت فیلم‌های کوتاه به نمایش بگذارند. شما هم می‌توانید امروز از این راهنما برای رسیدن به ایده‌های جذاب برای فیلم کوتاه استفاده کنید.

 

فیلم کوتاه چیست؟

«فیلم کوتاه» فیلمی است که مشخصات زمانی لازم برای تلقی شدن به عنوان یک فیلم بلند را ندارد. به طور کلی، اگر یک فیلم بین یک تا ۵۰ دقیقه باشد، «فیلم کوتاه» در نظر گرفته می‌شود.

فیلم های کوتاه می توانند لایو اکشن، انیمیشن یا کامپیوتری باشند. فیلم‌های کوتاه هم درست مثل فیلم‌های بلند،داستانی با شروع ، پایان و میانه مشخص را روایت می‌کنند. بهترین فیلم‌های کوتاه دقت زیادی دارند ، با داستان های موجز و فشرده‌ای که تنها از یک یا دو لوکیشن و تعداد انگشت شماری کاراکتر استفاده می‌کنند.

 

۵ نکته ایده پردازی برای فیلم کوتاه:

ایده های فیلم کوتاه را می توان در جاهای مختلفی پیدا کرد. در این بخش چند نکته وجود دارد که به شما کمک می کند اولین ایده خود را پیدا کنید:

  1. فیلم‌های کوتاه تماشا کنید: بهترین راه برای رسیدن به ایده‌های جذاب برای فیلمنامه کوتاهتان، این است که آثار گوناگونی که دیگر فیلم‌سازان کوتاه (فیلم‌نامه‌نویسان، کارگردانان، فیلم‌برداران) ساخته اند را تماشا کنید و از کارهای آن ها برای الهام گرفتن استفاده کنید. بررسی کنید ببینید که چه چیزی باعث جذابیت فیلم کوتاه آن ها برای شما شده و آن عناصر را در داستان خود استفاده کنید. فیلم‌های کوتاهی را تماشا کنید که جوایزی را در جشنواره‌های مهم فیلم کوتاه دریافت کرده‌اند، در جشنواره‌های بزرگ فیلم به نمایش درآمده‌اند یا در فهرست نهایی جوایز اسکار قرار گرفته‌اند.
  2. فیلم های بلند کمتری تماشا کنید: فیلم های بلند بسیار پیچیده تر از فیلم های کوتاه هستند و ممکن است شما را تشویق کنند که داستان خود را بیش از حد پیچیده کنید. یکی از بهترین کارهایی که می توانید برای فیلم کوتاه خود انجام دهید،این است که آن را ساده نگه دارید .
  3. از زندگی خود الهام بگیرید: بسیاری از فیلمسازان در آثار خود از تجربیات زندگی شخصی خودشان الهام می گیرند. از تجربیات گذشته خود برای رسیدن به ایده های بالقوه فیلم کوتاه استفاده کنید. از خود بپرسید: چه تصاویر یا رویدادهایی از دوران کودکی شما هستند که به وضوح در خاطر دارید ؟ عجیب ترین تعاملی که با یک شخص در سال گذشته داشته اید چه بوده؟اگر احساس می کنید رویدادهای جذابی در زندگی واقعی خود ندارید، شاید وقت آن رسیده باشد که بیرون بروید و با افراد دیگر تعامل داشته باشید. برای مثال، «دیوید سداریس»  نویسنده برنده جایزه ، هرگز رانندگی یاد نگرفته – بنابراین همیشه از اتوبوس های عمومی، تاکسی، هواپیما و قطار به عنوان فرصتی برای ملاقات با افراد واقعی استفاده می‌کند. این تعاملات و ارتباطات می‌تواند برای بعضی ها منجر به نوشتن یادداشت های روزانه و خاطره شود – یا در مورد شما، ایده‌های فیلمنامه.
  4. با آنچه دارید شروع کنید: خلاقیت همیشه از محدودیت شکوفا می شود، اگر یک روز دیدید نمی‌توانید ایده پردازی کنید، ممکن است حس دلواپسی یا ناراحتی به سراغتان بیاید . با تهیه فهرستی از مکان‌هایی که می‌توانید در آن‌ها فیلمبرداری کنید و فیلم بسازید، با این احساسات بد مبارزه کنید (حتی اگر فقط در حال نوشتن فیلم کوتاه هستید و خودتان قصد فیلم‌برداری آن را ندارید) آیا حیاط پشتی خانه شما به اندازه کافی بزرگ است که بتوانید یک صحنه را در آن ضبط کنید؟اگر مکان فیلم کوتاه خود را به یک یا چند جا محدود کنید ، این می تواند به شما کمک کند تا به حالت های جدیدی برای یک داستان خوب فکر کنید.
  5. شخصیت‌هایتان را تکامل ببخشید : به نقطه عطف پایانی خط داستانی رسیده ایم، لحظه‌ای که یک چیز اساسی تغییر می‌کند (مثلاً وقتی آناکین اسکای‌واکر ، دارث ویدر می‌شود). این لحظه پایانی، مهم ترین لحظه در فیلمنامه فیلم کوتاه شماست، چون تاثیر نهایی را روی مخاطب می گذارد. اگر ایده داستان خود را دوباره بخوانید و کاراکترتان تقریباً در همان نقطه ای که شروع کرده بود به پایان برسد، ممکن است مخاطب شما احساس کند که داستان شما به هیچ جا نرسیده و ناکام مانده است. از این که اجازه دهید کاراکترتان یک تصمیم سرنوشت ساز بگیرد، دچار اشتباه شود یا مسئله ای را برای همیشه ببندد، نترسید –این نوع پایان‌ بندی ها اغلب قوی‌ترین داستان‌ها را روایت می‌کنند و یک فیلم کوتاه عالی را می‌سازند.

دیدگاه‌ها (0)

*
*

8 − 7 =

تخفیف ویژه : 50 درصد تخفیف برای سفارش های بالای 1/5 میلیون تومانکلیک کنید
+