سینما اسکولز

چطور یک فیلمنامه کمدی رمانتیک بنویسیم ؟

چطور یک فیلمنامه کمدی رمانتیک بنویسیم ؟ + پانزده کمدی رمانتیک کلاسیک برای تماشا و الهام گرفتن

اگر معیارِ سنجش ، میزان فروش باکس آفیس باشه ، پس کمدی های رمانتیک از محبوب ترین فیلم های ۵۰ سال اخیر هستند ! چه در یک قرار ملاقات شبانه و چه در یک دورهمی دخترانه، تماشاگران علاقه خاصی به فیلم‌های شاد با پایان‌های شاد دارند.
امروز تو این مقاله با کمدی رمانتیک بیشتر آشنا میشید و نکاتی یاد میگیرید که با استفاده از اونا میتونید فیلمنامه خودتون رو بنویسید !

 

فهرست مطالب :

  •  کمدی رمانتیک چیست؟
  •  ساختار ابتدایی یک فیلمنامه کمدی رمانتیک
  •  نکاتی برای نوشتن یک کمدی رمانتیک
  •  پانزده فیلم کمدی رمانتیک کلاسیک که باید حتما برای الهام گرفتن تماشا کنید!

 

کمدی رمانتیک چیست؟

 کمدی رمانتیک، که بهش «rom-com»  هم میگن ، حول محور داستان عشقی بین دو نفر میچرخه. در داستان های این ژانر ، معمولاً یک زوج نشون داده میشه و ماجراهای زندگی این دو عاشق رو دنبال می‌کنند ، که با هم ملاقات می‌کنند، عاشق هم میشن ، بر موانعی که اونا رو از هم دور می‌کنه غلبه می‌کنند، با مشکلات مقابله می‌کنند و اغلب به خوبی و خوشی تا ابد با هم زندگی میکنند .
 همونطور که از اسمش پیداست، فیلم های کمدی رمانتیک ، رمانس و کمدی رو با هم ترکیب می کنند و عناصری از هر دوی این ژانر ها رو دارند . این فیلم ها ماجراهای جذاب، سبک‌دل، خنده‌دار و عاشقانه‌ای دارند که عموماً با یک پایان شاد به پایان می‌رسه.

 

ساختار ابتدایی یک فیلمنامه کمدی رمانتیک :

 فیلمنامه‌های کمدی رمانتیک معمولاً فرمول دارند : پسر با دختر ملاقات می‌کند، پسر دختر را از دست می‌دهد، پسر دوباره دختر را برمیگرداند . همین ساختار فرمولی شده است که کمدی رمانتیک رو به یک ژانر عالی برای فیلمنامه نویسانی تبدیل میکنه که برای اولین بار میخوان نوشتن رو امتحان کنند. در این بخش با قسمت های کلی یک فیلمنامه کمدی رمانتیک آشنا میشید :
  •  مقدمه:  قبل از اینکه خودِ شخصیت ها همدیگرو ملاقات کنند، مخاطب با دو شخصیت اصلی به صورت جداگانه آشنا میشه .
  •  لحظه ملاقات دو عاشق، که بهش ملاقات بامزه یا meet cute » » میگن:  دو کاراکتر اصلی فیلم در شرایطی به یاد ماندنی با هم ملاقات می کنند و جرقه اول عشق زده میشه .
  •  عاشق شدن : حس عاشقانه بین اون دو نفر قوی تر میشه و رابطه اونا رشد میکنه.
  •  نقطه عطف:  در این مرحله ، زوج عاشق با یک کشمکش یا مانع روبرو میشن ، یا مشاجره ای پیدا میکنند که رابطه اونا رو تهدید میکنه.
  •  جدایی:  این زوج به دلیل اختلافاتشون (به طور موقت) از هم جدا میشن.
  •  پایان خوش : دو عاشق قصه ، اختلافات بینشون رو حل می کنند، عشق واقعی رو پیدا کرده و تا ابد به خوبی و خوشی با هم زندگی می کنند.

 

 نکاتی برای نوشتن یک کمدی رمانتیک :

موقع نوشتن فیلمنامه حواستون به این چند مورد باشه :
  •  به کاراکتر اصلی یک دلیل برای پیدا کردن عشق بدید : چه قبلا تو زندگیش شکست عشقی خورده باشه ، چه صرفا تنها باشه ، قهرمان داستان باید دلیل قابل‌توجهی برای اینکه چرا به دنبال عشق میگرده داشته باشه .
  •  معشوق رو همون اول معرفی کنید : این کار مخاطب رو جذب میکنه و باعث میشه که به تماشای فیلم ادامه بده. ضمنا ، اولین شخصی که شخصیت اصلی شما باهاش روبرو میشه ، همیشه نباید همون عشقی باشه که در نهایت بهش میرسه!
  •  یک دوست صمیمی یا یک همراه به شخصیت اصلی بدید:  یک دوست صمیمی یا همراه اغلب به عنوان سنگ صبور و محرم شخصیت اصلی شما عمل میکنه. شخصیت اصلی شما به احتمال زیاد تحت تأثیر عشق جدید خودش قرار میگیره و بهترین دوست و همراهش میتونه باهاش صادق باشه و آنچه نیاز داره بشنوه رو بهش بگه .
  •  از عاشقانه ها غافل نشید :  مردم کمدی رمانتیک می‌بینند چون میخوان ماجرای عاشقی دو نفر رو تماشا کنند. به دیالوگ‌ها، صحنه‌ها، و قوس‌های شخصیتی توجه کنید و کاری کنید شیرین و کمی مبالغه آمیز باشند . اشکالی نداره اگر صحنه‌ای بنویسید که در زندگی واقعی اتفاق نیفته ، اما داستان جالب توجهی داشته باشه !
  •  اطمینان حاصل کنید که شخصیت اصلی در نهایت با خودش صادق میمونه:  طبیعیه که قهرمان‌های کمدی رمانتیک ، موقتاً در یک رابطه خودشون رو گم کنند یا عشق اونا رو غرق کنه، اما در نهایت، باید به زمین برگردند و به خودشون وفادار بمونند – حتی اگر به این معنی باشه که با عشقشون تا ابد به خوبی و خوشی زندگی نکنند.

 

پانزده فیلم کمدی رمانتیک کلاسیک که باید حتما برای الهام گرفتن تماشا کنید :

 بهترین روشِ ایده و الهام گرفتن برای نوشتن یک فیلمنامه کمدی رمانتیک، بررسی فیلم های محبوب این ژانره ! این آثار کلاسیک رو تماشا کنید و ازشون چیز یاد بگیرید ، این که چطور هر کدوم از این فیلم ها از انواع مختلفِ موضوع و ابزارهای روایی استفاده می کنند:
  1. وقتی هری سالی را دید…… (۱۹۸۹) : فیلمی به کارگردانی نورا افرون ، داستان عاشقانه ای بر اساس این سوال که آیا زن و مرد میتونند دوستان افلاطونی هم باشند ؟ یا نه ! این فیلم دو شخصیت اصلی ماجرا با بازی مگ رایان و بیلی کریستال رو دنبال می‌کنه که سعی می‌کنند جواب این سوال رو پیدا کنند . در نهایت، آزمایش اونا با شکست مواجه میشه، اما تا ابد با خوبی و خوشی در کنار هم زندگی می کنند.
  2. زن زیبا (۱۹۹۰): داستان عشق محال بین دو نفر از طبقات بسیار متفاوت: یکی یک تاجر ثروتمند (ریچارد گیر) و دیگری یک فاحشه (جولیا رابرتز). عاشقانه این دو نفر با شناخت همدیگه شکوفا میشه ، اما دائم این نگران وجود داره که انقدر با هم تفاوت دارند که نمی‌تونن این رابطه رو ادامه بدن. در نهایت برخلاف انتظار همه موفق میشن و تا ابد با خوبی و خوشی در کنار هم زندگی می کنند. زن زیبا یک بازگویی مدرن از داستان کلاسیک سیندرلاست. بعضی از منتقدان فکر می کنند که برای زنان خیلی تحقیرآمیزه و این پیام نادرست رو منتقل میکنه که زنان باید توسط مردان نجات پیدا کنند ! اما به طور کلی به عنوان یک فیلم کلاسیک کمدی رمانتیک در نظر گرفته میشه .
  3. بی خوابی در سیاتل (۱۹۹۳) : این فیلم هم به کارگردانی نورا افرونه ، درباره خبرنگاری (مگ رایان) که پس از شنیدن صحبت های مردی بیوه (تام هنکس) در مورد از دست دادن همسر سابقش در رادیو ، عاشقش میشه . آنی با وجود اینکه نامزد داره ، سام رو دنبال میکنه و در نهایت نامزدش رو ترک میکنه . این فیلم یکی از نمادین‌ترین و ارجاع‌شده‌ترین مکان های بزرگ تمام دوران رو داره : ملاقات با معشوق خود در بالای ساختمان امپایر استیت شهر نیویورک.
  4. ایمیل داری (۱۹۹۸): یک کلاسیکِ عاشقانه دیگر از نورا افرون با بازی مگ رایان و تام هنکس. این فیلم درباره دو صاحب کتابفروشی است که در زندگی واقعی با هم کنار نمیان ، اما ندانسته عاشق هویت آنلاین هم میشن. طی روز، این دو نفر سرکار با هم مخالفت دارند. اما شب، به صورت آنلاین چت می کنند، کاملاً غافل از اینکه دارن عاشق دشمن خودشون میشن. وقتی که فرانک حقیقت رو میفهمه، بالاخره باهاش کنار میاد ، به کاتلین حقیقت رو میگه و تا ابد با خوبی و خوشی در کنار هم زندگی می کنند.
  5. خواننده عروسی (۱۹۹۸): فیلم درباره مردی هستش (آدام سندلر) که از وقتی نامزدش تو عروسی قالش گذاشت ، از عشق دست کشیده .اما وقتی با یک زن عالی (درو بریمور) آشنا میشه ، دوباره امید پیدا میکنه ، ولی بعد وقتی میفهمه که اون با شخص دیگری نامزد کرده ، داغون میشه. مرد زمان کمی داره و باید قبل از روز عروسی توجهش رو جلب کند و نظرش رو تغییر بده . در نهایت دلش رو به دست میاره و توجهشو جلب میکنه .
  6. ناتینگ هیل (۱۹۹۹): فیلم درباره یک کتابفروش (هیو گرانت) و یک هنرپیشه مشهور آمریکایی (جولیا رابرتز) هستش که تصادفی همو میبینن و عاشق هم میشن . اگرچه اونا از دنیاهای بسیار متفاوتی میان و سبک زندگی بسیار متفاوتی رو پیش می‌برند، اما سعی می کنند به خاطر عشق این رابطه رو به سرانجام برسونند .
  7. ۱۰ چیز تو که من ازشون بدم میاد (۱۹۹۹) : این فیلم نسخه مدرنیزه شده نمایشنامه « رام کردن زن سرکش » از ویلیام شکسپیره که داستانش در یک محیط دبیرستانی اتفاق میفته. جولیا استایلز، هیث لجر، جوزف گوردون-لویت و لاریسا اولینیک نقش دانش‌آموزانی رو بازی می‌کنند که عاشق میشن ، از هم جدا میشن و در نهایت همه چیز رو حل می‌کنند.
  8. خاطرات بریجیت جونز (۲۰۰۱): یک داستان عاشقانه پیچیده با بازی هیو گرانت، کالین فرث و رنی زلوگر ، درباره زنی که در یک مثلث عشقی با دو مرد گیر کرده. خاطرات بریجیت جونز تفسیر مدرن رمان کلاسیک غرور و تعصب است.
  9. قانوناً بلوند (۲۰۰۱) : فیلم در مورد زنی است که برای پس گرفتن دوست پسرش دست به هر کاری میزنه . اِل تحت تأثیر جدایی، در آزمون LSAT شرکت میکنه و در دانشکده حقوق هاروارد ثبت نام میکنه تا بتونه بره اونجا و وارنر رو زیر نظر داشته باشه. در همین حین ، متوجه میشه که در وکالت استعداد داره و خودش رو میشناسه و تلاش میکنه. با وجود اینکه پایان خوش این فیلم چیزی نیست که شما در ابتدا به دنبالش هستید، اما این که اِل در نهایت خودش رو انتخاب می‌کنه، خیلی رضایت‌بخشه.
  10. عشق حقیقی (۲۰۰۳): یک فیلم پر ستاره – با بازی لیام نیسون، لورا لینی، هیو گرانت، کالین فرث، آلن ریکمن، بیل نیگی، اما تامپسون – که چند زوج‌ رو در مراحل مختلف روابطشون نشون میده .( نیسون یک بیوه است. لینی عاشق همکارشه. تامپسون متوجه میشه که ازدواجش در آستانه شکست قرار داره . فرث بعد از این که متوجه میشه دوست دخترش با برادرش بهش خیانت کرده ، عاشق خدمتکارش میشه .)
  11. بریجت جونز: نکته باریک (۲۰۰۴):این فیلم که دنباله فیلم خاطرات بریجیت جونز هستش ، شخصیت اصلیش رو دنبال می کنه که سعی داره بفهمه چرا دوست پسرش (کالین فرث) ازش خواستگاری نمیکنه (شک داره که نکنه عاشق همکار زنش شده). اینجاست که مثلث عشقی دوباره پدیدار میشه ، اما در نهایت، شخصیت های اصلی به هم میرسند و نامزد می کنند.
  12. ۵۰ قرار اول (۲۰۰۴) : یک کمدی رمانتیک در مورد مردی (آدام سندلر) که باید بارها و بارها عشقش رو به یک زن (درو بریمور) ثابت کنه – چون زن از از دست دادن حافظه کوتاه مدت رنج میبره . هر روز انگار برای اولین بار ملاقات می کنند. اما در نهایت، عشق پیروز میشه ، و اونا راهی پیدا می کنند تا همه چیز رو به نتیجه برسونند و نسخه خودشون از پایان خوش رو بسازند .
  13. دیوانه، احمق، عشق (۲۰۱۱): فیلم درباره مردی هستش (استیو کارل) که وقتی همسرش در چهل سالگی ازش جدا میشه ، باید یاد بگیره که چطور دوباره مجرد باشه. او با یک مرد جوان خوش‌تیپ و مجرد (رایان گاسلینگ) دوست میشه که حسابی تغییرش میده ، بهش یاد میده که چطور با دخترا قرار بذاره و اعتماد به نفس از دست رفته‌ش رو بهش برمی‌گردونه. دیوانه، احمق، عشق یک کمدی رمانتیک سنتی نیست چون همه پایان خوشی ندارند، اما عناصر کمدی رمانتیک زیادی داره که اونو به یک کلاسیک تبدیل میکنه .
  14. درباره زمان (۲۰۱۳) : یک کمدی رمانتیک در مورد مردی که میفهمه توانایی سفر در زمان داره و از این قابلیت برای پیدا کردن دوست دختر استفاده میکنه . About Time سنت شکنی میکنه چون یک سری عناصر علمی تخیلی داره که معمولاً در کمدی رمانتیک ظاهر نمیشه .
  15. آسیایی‌های خرپول (۲۰۱۸): هر چه زن بیشتر تلاش میکنه خانواده دوست پسرش رو تحت تأثیر قرار بده، کمتر موفق میشه- تا زمانی که متوجه میشه به تأیید اونا نیازی نداره و اعتماد به نفس پیدا میکنه . این فیلم حول محور یک عنصر کلاسیک کمدی رمانتیک میچرخه : مخالفت خانواده همسر.

دیدگاه‌ها (0)

*
*

5 × چهار =

تخفیف ویژه : 50 درصد تخفیف برای سفارش های بالای 1/5 میلیون تومانکلیک کنید
+