سینما اسکولز

چطور یک پروپوزال مستند برای جذب سرمایه فیلم بنویسیم ؟

چطور یک پروپوزال مستند برای جذب سرمایه فیلم بنویسیم؟

اگر یک مستندساز تازه کار هستید، از این نکات، که بهترین شیوه های تحقیق و نوشتن پروپوزال فیلم (طرح پیشنهادی) مستند هستند پیروى کنید.

 

 فهرست مطالب :

  • پروپوزال مستند چیست؟
  • هدف از نوشتن پروپوزال مستند چیست؟
  • ۹ بخش یک پروپوزال مستند
  • ۴ نکته برای نوشتن پروپوزال مستند

 

پروپوزال مستند چیست؟

پروپوزال فیلم مستند ، شرح کاملی از تمام جنبه های فیلم پیشنهادی شما، از جمله تاریخچه پروژه، مخاطب مورد نظر، سبک و رویکرد داستان گویی شما، بیوگرافی همکاران اصلی پروژه، و برنامه و بودجه بندی برای تکمیل کار است.

 

هدف از نوشتن پروپوزال مستند چیست؟

ساخت فیلم به پول احتیاج دارد و یک پروپوزال مستند برای ارائه فیلم شما به سرمایه گذاران و تأمین بودجه تولید ضروری است. حتی اگر خودتان هزینه ای دریافت نکنید ، باز هم باید برای تجهیزات ، مجوزها و حقوق عوامل خود باید بودجه در نظر بگیرید ، که همین باعث می‌شود جذب سرمایه برای بودجه یک کار ضروری باشد . مثل هر پروپوزال فیلم ، طرح پیشنهاد مستند شما مهمترین ابزار برای جمع آوری این سرمایه است.

 

۹ بخش یک پروپوزال مستند :

در این قسمت یک ساختار اساسی برای ایجاد طرح پیشنهادی مستند آورده شده :

  1. چکیده: صفحه اول پروپوزال شما باید “چکیده” باشد، خلاصه ای یک صفحه ای که خواننده می تواند جدا از پروپوزالِ کامل، آن را جدا کند و به اشتراک بگذارد. از آنجایی که چکیده اولین صفحه پروپوزال شما است ، اولین تصور سرمایه گذار احتمالی پروژه شما را شکل خواهد داد. بنابراین آن را با دقت بنویسید.. چکیده ها طولانی تر از لاگ لاین هستند اما کوتاه تر از تریتمنت هستند..
  2. فهرست مطالب: صفحه دوم شما باید شامل فهرست مطالب باشد . که یک نمای کلی از تصویر بزرگ را ارائه می‌دهد و هر مولفه موجود در طرح پیشنهادی چند صفحه ای شما را مشخص می‌کند.
  3. تریتمنت: تریتمنت روایت کوتاهی است از آنچه شما تصور می کنید در طول فیلم روی صفحه نمایش اتفاق می افتد. تریتمنت های فیلم های مستند می توانند چندین صفحه باشند و باید حتماً توصیف های گوناگون و رنگارنگی داشته باشند و جزئیات مشخصی درباره شخصیت های بالقوه و ضربات پیش بینی شده داستان را که در فیلم نهایی شما نمایش داده می شود ، ارائه دهند. توصیف واضح اما واقع بینانه ای را دنبال کنید که طول آن بین دو تا پنج صفحه باشد.
  4. تاریخچه پروژه: ممکن است پروژه شما در این مرحله فقط یک تصور کلی یا ایده باشد. ولی شروع کنید و پرورش و رشد ایده هایتان را پیگیری کنید. این قسمت باید شامل چیزهایی باشد که شما را به موضوع و سوژه علاقه مند کرده، ارتباط شخصی خودتان با موضوع یا شخصیت ها و اینکه چند وقت است که می‌خواهید این فیلم را بسازید و موارد دیگر را توضیح دهید.
  5. مخاطب: به ارتباط بینندگان و اینکه چطور قرار است داستانی که می خواهید روایت کنید را تجربه کنند ، فکر کنید. چه کسی علاقه مند به تماشای فیلم شما خواهد بود؟ چه فیلم های دیگری در مورد سوژه شما ساخته شده‌اند؟ و چه چیز جدیدی در مورد نگاه شما به این موضوع وجود دارد؟
  6. سبک و رویکرد: فیلم شما باید یک دیدگاه و نقطه نظر داشته باشد. سبک بصری فیلمبرداری اثرتان را در نظر بگیرید. به عنوان مثال، توجه داشته باشید که آیا فیلم شما قرار است از بازسازی مجدد وقایع استفاده کند یا به شدت به عکس ها و فیلم های یافت شده و آرشیوی تکیه دارد ؟حالا با توجه به سبک ، درباره شیوه تدوین فکر کنید: آیا ریتم تند و سریعی خواهد داشت و نماهای متضاد شگفت انگیز را کنار هم قرار خواهد داد ؟ یا لحظات زیبایی و آرامش را مزه مزه خواهد کرد ؟در یک صفحه یا کمتر ، عناصر اصلی سبک را توصیف کنید . عناصری که باعث می‌شوند رویکرد شما منحصر به فرد باشد .
  7. مشارکت کنندگان و مشاوران اصلی پروژه : به این فکر کنید که برای ساخت این فیلم با چه کسانی همکاری می کنید ، مصاحبه می کنید یا با او مشورت می کنید. بیوگرافی مختصری از این افراد ، با ذکر اطلاعات اولیه در مورد هر یک از این شرکت کنندگان در پروپوزال بنویسید . سعی کنید این بخش را به دو صفحه محدود کنید.
  8. برنامه ی کاری: در طرح پیشنهادی فیلم مستند خود بنویسید که مراحل مختلف پروژه شما چگونه خواهد بود؟ و چه مدت طول خواهد کشید؟ چطور می خواهید به خط پایان برسید؟ آنچه را که در طول پیش تولید، تحقیق،فیلمنامه نویسی، استخدام، تصویربرداری، تدوین، آهنگسازی و میکس صدا به دست خواهید آورد را مشخص کنید. جدول زمانی حاصل برای تکمیل فیلم باید یک تا دو صفحه باشد.
  9. خلاصه و تفکیک بودجه : هزینه هر مرحله از پروژه شما چقدر خواهد بود؟ در یک فایل صفحه گسترده ، هر چیزی که مورد نیاز خواهد بود را آیتم بندی کنید.

 

زمانی که پروپوزال خود را حاضر و آماده کردید، به طور کلی چهار گروه از سرمایه‌گذاران مستند یا کارگزاران وجود دارند که می‌توانید برای دریافت کمک هزینه ساخت فیلم به آن ها مراجعه کنید : دولت، شرکت ها، سازمان ها و خود افراد. وقتی در نهایت پشتوانه مالی دریافت کردید، این را بدانید که احتمالاً یک تامین کننده کافی نخواهد بود. آماده این باشید که بودجه خود را از چند منبع مختلف تامین کنید. اقتصادی فکر کنید و در مورد افرادی که به آنها نزدیک می‌شوید خلاقانه عمل کنید . سازمان‌ها و افرادی را پیدا کنید که موضوع شما را خوب درک می‌کنند، روزانه با آن سروکار دارند یا اهمیت آن را می‌دانند .

 

۴ نکته برای نوشتن پروپوزال مستند :

نوشتن پروپوزال مستند فرآیندی زمان‌بر است، اما از آنجایی که شانس شما برای تامین مالی پروژه شماست، ارزش تلاش کردن را دارد.

  1. تا حد امکان دقیق باشید : اینجا جای کلی گویی نیست. پروپوزال نویسی فرصتی است که همه جزئیات را، هر چند طولانی باشند ، در آن بگنجانید. پروپوزال در یک فایل ، هرچیزی که تهیه کنندگان و سرمایه گذاران نیاز است در مورد فیلم بدانند را ارائه می‌دهد .
  2. در مورد بودجه فیلم خود واقع بین باشید : در کنار تریتمنت فیلم مستند، باید بودجه ای واقع بینانه برای فیلم خود تهیه کنید. نیاز هم نیست که کار طاقت فرسایی باشد: با یادداشت کردن مولفه های تصویر کلی و چشم‌اندازتان در یک صفحه شروع کنید. از خودتان بپرسید که موارد اصلی و ضروری بودجه بندی چه خواهند بود،مثلاً تعداد روزهایی که برای تصویربرداری نیاز دارید، هزینه اجاره دوربین و تجهیزات صدا، و پرداخت دستمزد عوامل برای آن مدت. و اینکه به چند هفته پس تولید نیاز دارید و دستمزد تدوینگر، میکسر صدا و آهنگساز شما چقدر است؟
  3. استراتژی جذب سرمایه خود را مشخص کنید : جمع آوری کمک مالی بیش از هر چیز دیگری نیاز به پشتکار دارد. کار جذب سرمایه را با نوشتن اولین پیش نویس از محتوایی که پروپوزال شما را تشکیل خواهد داد، شروع کنید. هیچوقت دو فرم کمک هزینه ، اطلاعات یکسانی را از شما درخواست نمی کنند، بنابراین کاری که باید انجام دهید این است که یک “فهرست” از اجزای سازنده پروپوزال ایجاد کنید که بشود در صورت نیاز از آنها استفاده کرد و برای هر کاربری خاص تطبیق داد.
  4. به پروژه خود اطمینان داشته باشید : صنعت فیلمسازی یک صنعت بسیار رقابتی است و طرد شدن بخشی اجتناب ناپذیر از این فرآیند است. کاری که باید انجام دهید را ادامه دهید. در نهایت، پشتکار و سخت کوشی در متقاعد کردن دیگران برای تامین مالی فیلمتان به شما کمک خواهد کرد تا شور و اشتیاق خود را صیقل دهید و تمام توجه خود را روی چگونگی روایت داستانتان متمرکز کنید.

دیدگاه‌ها (0)

*
*

3 × 2 =

تخفیف ویژه : 50 درصد تخفیف برای سفارش های بالای 1/5 میلیون تومانکلیک کنید
+