سینما اسکولز

چگونه فیلمنامه نویس شویم؟

چگونه فیلمنامه نویس شویم؟

آیا این پرسش شماست که چگونه فیلمنامه نویس شویم؟ ما در این مقاله با تعریف فیلمنامه نویسی به ده نکته فیلم‌نامه‌نویسی و همچنین شش عادت فیلم‌نامه‌نویسان موفق خواهیم پرداخت و در ادامه با نکاتی از اسپایک لی، شاندا رایمز و جاد اپتاو آشنا خواهیم شد . قطعا هر کسی داستانی برای گفتن دارد. اما اگر این داستان شما دارای درام، کاراکترهای گوناگون و یک قوس روایی مناسب برای یک فیلم سینمایی یا سریال تلویزیونی است ، در این صورت شغل فیلمنامه‌نویسی به صورت حرفه‌ای ممکن است برای شما مناسب باشد .
به خواندن این مقاله خواندنی و مفید ادامه دهید تا  یک سری از عادت‌های خلاقانه که می‌توانند به شما در جهت‌گیری درست کمک کنند، و همچنین نکات و ترفندهایی از برخی از موفق‌ترین فیلمنامه‌نویسان این صنعت یاد بگیرید.

فهرست مطالب :

  • فیلمنامه نویسی چیست؟
  • ده قدم برای تبدیل شدن به یک فیلمنامه نویس
  • شش عادت فیلمنامه نویسان موفق

 

فیلمنامه نویسی چیست؟

فیلمنامه نویسی ، هنر نوشتن فیلمنامه برای فیلم های سینمایی و سریال های تلویزیونی است. یک فیلمنامه هم میتواند به صورت فردی و هم به صورت مشارکتی شکل بگیرد .
نوشتن فیلمنامه یا روی دوش یک نویسنده تنها است یا حاصل همفکری اتاق نویسندگان متشکل از چند فیلمنامه نویس .
ولی یک نکته وجود دارد ، با این که فیلمنامه نویسان فیلم های سینمایی از نزدیک با کارگردان کار می کنند و با هم مشارکت دارند، فیلمنامه نویسان تلویزیونی معمولاً کنترل بیشتری بر روند خلاقه کار از ابتدا تا انتهای آن دارند.

۱۰ قدم برای تبدیل شدن به یک فیلمنامه نویس :

هیچ دستورالعمل قطعی و دقیقی برای هدایت فیلمنامه نویسان به سمت شهرت و ثروت در هالیوود وجود ندارد. اگر چه ، یک سری کارهای بخصوصی وجود دارند که می توانید برای بالا بردن احتمال موفقیت خود انجام دهید .
به خاطر داشته باشید ، خیلی از نویسندگان تازه کار فقط با شغل فیلمنامه نویسی نمی توانند امرار معاش کنند ! بسیاری از آنها مشاغل پاره وقتی دارند که بتوانند در کنار این مسیر ، خرج زندگی خودشان را هم تامین کنند.

 

این ده قدم ، میتوانند به شما در موفقیت در این حرفه کمک کنند :

قدم اول : شروع به نوشتن کنید! اگر علاقه قلبی شما دنبال کردن حرفه فیلمنامه نویسی است ، پس به شغل خود مانند هر حرفه دیگری توجه کنید !
هر روز زندگیتان را به هنر خود اختصاص دهید ، شروع به نوشتن کنید و به نوشتن ادامه دهید ! شما همیشه و همیشه باید در حال کار روی پیش نویس یک متن نوشته شده باشید .
قدم دوم : این حرفه را بشناسید !  نشریات یا مجله‌های حرفه‌ای مربوط به این حرفه را بخوانید تا بدانید چه سریال های تلویزیونی انتخاب می شوند، چه نوع فیلمنامه هایی فروخته می شوند و چه کسانی پشت پروژه ها قرار دارند!
شما همچنین باید تا جایی که می‌توانید فیلمنامه‌ بخوانید! ( بله پس چی ! ) — یادگیری شیوه کار سایر فیلمنامه نویسان بهترین راه برای فهمیدن علت موفقیت آن هاست .
قدم سوم : نقل مکان کنید !  برای اینکه یک فیلمنامه نویس جدی باشید، باید در جایی زندگی کنید که پروژه ها آن جا ساخته میشوند !  لس آنجلس قلب صنعت فیلمسازی آمریکاست ( حالا همه امکان رفتن به آمریکا رو ندارند ، پس همین تهران خودمون هم خیلی عالیه )
استودیوها، کمپانی های تولید فیلم و نمایندگی ها آنجا قرار دارند. بسیاری از کمپانی های تولید فیلم هم در شهر نیویورک واقع شده اند .
نیویورک به‌ویژه برای فیلمنامه‌نویسانی که به دنبال کار در فیلم‌های مستقل و برنامه های گفتگو محور (تاک شو ) هستند مناسب است.
قدم چهارم : یک مربی پیدا کنید. داشتن یک راهنما و مشاور با تجربه ، یک روش عالی برای باز کردن جای پای خود در این صنعت است.
شخصی را پیدا کنید که کاری کند شما در قبال نوشته هایتان متعهد باقی بمانید و به نوشتن ادامه دهید . علاوه بر این ، یک سری کارگاه های هدایت و راهنمایی برای فیلمنامه نویسان مشتاق در جاهایی مثل موسسه ساندنس برگزار میشود ، حتما درباره آن ها سرچ کنید.
قدم پنجم : شغلی در صنعت فیلم پیدا کنید—هر شغلی. کار به عنوان دستیار یک راه عالی برای ایجاد ارتباط با مدیران اجرایی و کسانی مثل خود شماست.
شاندا رایمز خالق و نویسنده سریال « آناتومی گری » می‌گوید که شغل دستیاری برای هر فیلمنامه‌نویس مشتاق مانند یک آیین میماند که باید آن را طی کند. مهم ترین قانون این است که در این کار حتی در هنگام انجام کارهای پیش پا افتاده اداری، برخورد مثبت داشته باشید.
رایمز می‌گوید: «افرادی که طرز برخورد خوبی دارند همان هایی هستند که من همیشه به آنها می‌گویم: «خب از فیلمنامه‌ت برام بگو؟»
قدم ششم : به یادگیری ادامه دهید. ادامه تحصیل در رشته فیلمنامه نویسی یک گام ضروری برای فیلمنامه نویس شدن نیست. دانشکده های زیادی وجود دارند که برنامه های دو ساله کارشناسی ارشد هنرهای زیبا (MFA) ارائه می دهند.
این یک راه عالی برای یادگیری ساختار و شکل فیلمنامه نویسی است. اخذ MFA به فارغ التحصیلان قابلیت تدریس هم میدهد. روش دیگر ایجاد مهارت و تمرین کردن، گذراندن دوره های فیلمنامه نویسی است. کتاب های فیلمنامه نویسی نیز می توانند مفید باشند.
قدم هفتم: به یک گروه از نویسندگان بپیوندید. یک اتاق نویسندگان شبیه سازی شده با سایر نویسندگان تشکیل دهید.
درباره ایده‌هایی که برای پلات یک سریال تلویزیونی در سر دارید بحث و گفتگو کنید و ایده قسمت‌های بعدی را هم پرورش دهید. این یک راه عالی برای به اشتراک گذاشتن ایده ها، کار گروهی و تمرین نوشتن خلاق است.
قدم هشتم :  پورتفولیوی خود را بسازید . یادتان باشد شما نیازی نیست حتما توسط یک نفر استخدام شوید تا یک چیزی بنویسید ! به ساختن پورتفولیوی خودتان ادامه دهید تا وقتی کسی از شما پرسید روی چه چیزی کار می کنی ؟
مجموعه کارهای خودتان را آماده برای ارائه داشته باشید. همچنین مهم است که سیناپس ها و نامه های پرس و جوی هر یک از پروژه های خودتان را حاضر و آماده داشته باشید .
قدم نهم : یک تیم پشتیبانی برای خود بسازید. این که افراد حرفه ای و کارکشته این صنعت به شما در حرکت کمک کنند بسیار مهم است .
یک مدیربرنامه به شما کمک می کند تا فیلمنامه خود را توسعه دهید و بازاریابی کنید. یک مدیربرنامه به شما کمک می کند فرصت های کاری بیشتری پیدا کنید و در مورد قراردادها مذاکره کنید.
قدم دهم : فیلمنامه خود را بفروشید. چند راه برای دیده شدن اثر شما وجود دارد. مثلا میتوانید از طریق وب سایت هایی مانند IMDB Pro با تهیه‌کنندگان و مدیران خلاق ارتباط برقرار کنید.
یا میتوانید فیلمنامه خود را در پایگاه های اطلاعاتی آنلاین مانند InkTip   آپلود کنید و پروژه های خود را به جشنواره های فیلم ارسال کنید.
در واقع اینجا ما به یک راه حل اشاره کردیم شما می توانید با جستجو در اینترنت مشابه این مورد را در داخل ایران پیدا کنید .

شش عادت فیلمنامه نویسان موفق :

هرروز نوشتن برای فیلمنامه نویسان حرف اول را میزند! چه هدف شما ساختن یک درام نیم ساعته باشد چه یک فیلم کوتاه . خیلی مهم است که یک سری عادت های خلاقانه ایجاد کنید که مهارت های شما را تقویت کند .

 

اینجا چند نکته از فیلمنامه نویسان حرفه ای آورده شده است :

 ۱٫ اولین قدمِ جاد آپاتو، خالق سریال Freaks and Geeks در فرآیند خلاقیت ، نوشتن ایده‌های خود برای هر صحنه بر روی کاغذ یادداشت است . بدون اینکه به ارتباط آن ها فکرکند.
 ۲٫ جاد اپتاو هم به تمرینی به اسم «مرحله استفراغ» معتقد است – تمرینی که در آن ، همه ایده‌هایتان را بدون قضاوت یا ویرایش کردن روی کاغذ می‌آورید.
 ۳٫ شاندا رایمز پیشنهاد می کند هرموقع به برنامه ریزی نوشتن خود پایبند بودید و به آن عمل کردید ، به خودتان پاداش دهید.
 ۴٫ رایمز همچنین نویسندگان را تشویق می کند تا هر روز با استراق سمع مکالمات مردم، خواندن آگهی های ترحیم و ثبت محیط اطراف در یک دفترچه ، ایده و الهام بگیرند.
 ۵٫ اسپایک لی، نویسنده و کارگردان فیلم BlackKklansman به نویسندگان توصیه می کند که هر روز زمان مشخصی را بدون حواس پرتی به نوشتن اختصاص دهند.
 ۶٫ لی همچنین نویسندگان را تشویق می کند تا کار خود را با یک خواننده قابل اعتماد به اشتراک بگذارند.
لی می گوید: «انجام این کار سخت است. «این کار به فداکاری نیاز دارد، به عشق نیاز دارد، شفقت می خواهد. و یک پروسه دائمی آموزش ، کسب تجربه و بهترین بودن است.»

دیدگاه‌ها (0)

*
*

نوزده − هفت =

جشنواره نوروزی تمدید شد : 35 درصد تخفیف بر روی تمامی محصولات + 50 درصد تخفیف بیشترکلیک کنید
+