سینما اسکولز

۹ ژانر محبوب فیلمنامه : راهنمای ژانرهای مختلف فیلم

۹ ژانر محبوب فیلمنامه : راهنمای ژانرهای مختلف فیلم

 فیلمنامه نویسی ، هنرِ نوشتن فیلمنامه برای یک فیلم سینمایی یا سریال تلویزیونی است . هر فیلمنامه میتواند در ژانرهای مختلفی نوشته شود . هر ژانر در نوعِ داستانی که میگوید و نحوه نگارش آن منحصر به فرد است. یادگیری پیچیدگی های هر ژانر به شما کمک می کند فیلمنامه نویس آگاه تری باشید !

 

 ۹ ژانر محبوب فیلمنامه :

  1.  تریلر (Thriller): فیلمنامه‌های ژانر تریلر ، که به فارسی می‌شود « ژانر مهیج یا هیجان‌آور » ، تیره و تار، پیچیده و سرگرم کننده هستند. آن ها عناصر معمایی ، تنش و انتظار را به طرز ماهرانه ای در یک داستان هیجان انگیز ترکیب می کنند. تریلر های موفق ریتم خوبی دارند ، یک سری عناصر رد گم کنی میگذارند، پیچش پیرنگ (Plot Twist) دارند و اطلاعات را دقیقا در لحظه‌های مناسب فاش می‌کنند تا مخاطب را مجذوب خود نگه دارند.
  2.  وسترن ( Western) :  فیلم های وسترن داستان یک گاوچران یا هفت تیرکش را روایت می‌کنند که در غرب وحشی آمریکا یک مجرم فراری را تعقیب می‌کند. شخصیت اصلی اغلب به دنبال انتقام است و در پایان فیلم ، در یک دوئل یا درگیری مسلحانه با جنایتکار رودررو می شود. وسترن‌ ژانر محبوبی است که داستان آن در غرب آمریکا رخ می‌دهد – مثلا در جاهایی مثل بیابان ، کوه‌ یا دشت‌ – که می‌توانند الهام بخش و شکل دهنده کنش ها و کاراکتر ها باشند . الان دیگر به اندازه اواسط دهه ۱۹۰۰ محبوب نیستند، اما تأثیرشان هنوز روی فیلم های مدرن باقی مانده .
  3.  وحشت (Horror) :  فیلمنامه های ژانر وحشت ، پر از تعلیق ، تکان دهنده و ترسناکند. هدف اصلی آن ها این است که احساس ترس و وحشت بسیار قدرتمندی در مخاطب ایجاد کنند. مخاطبانی که عاشق فیلم‌های ترسناک باشند از ترسیدن لذت می‌برند و دقیقا این فیلم ها را دنبال میکنند تا با دیدن ارواح، کشت و کشتار و خونریزی ها، هیولاهای زشت و جیغ زدن ، آدرنالین خونشان را صد برابر کنند! از جمله ژانرهای فرعی این دسته بندی ( ساب ژانر) میتوان به فیلم های ارواح، فیلم های ترسناک گوتیک، فیلم های ترسناک علمی تخیلی، فیلم های ترسناک فراطبیعی، فیلم های فانتزی تاریک، فیلم های ترسناک روانشناختی و فیلم های اسلشر اشاره کرد .
  4.  کمدی ( Comedy ) :  فیلمنامه های کمدی خنده دار و سرگرم کننده هستند. داستان آن ها حول محور یک «پیش فرض» کمدی میچرخد – معمولاً در آن یک نفر در یک موقعیت چالش برانگیز، خنده دار یا سرگرم کننده پرتاب میشود که آمادگی دست و پنجه نرم کردن با آن را ندارد ! کمدی نوشتن به این معنی نیست که تلاش کنید خنده دار باشید . یعنی یک داستان واقعی و باورپذیر را روایت کنید و کاراکتر های پیچیده ای بنویسید که درس مهمی می آموزند.
  5.  اکشن / ماجراجویی (Action/Adventure ) .  فیلمنامه‌های اکشن/ماجراجویی ریتم بسیار پرشتاب و بالایی دارند ، حوادث زیادی در آن ها رخ می‌دهد و سرشار از صحنه‌های مبارزه، صحنه‌های تعقیب و گریز و نماهای اسلوموشن‌اند. برای همین ، در فیلمنامه های ژانر اکشن در مقایسه با فیلمنامه های ژانرهای دیگر ، توضیح صحنه بیشتری نوشته میشود . بخش مهمی از نوشتن فیلمنامه اکشن این است که یاد بگیرید توضیح صحنه ها را واضح و مختصر بنویسید ، تا هر کسی که آن را می‌خواند بتواند بلافاصله آن صحنه و کنش هایش را تجسم کند.
  6.  کمدی رمانتیک (Romantic Comedy) :  فیلمنامه‌های کمدی رمانتیک همیشه داستان‌های عاشقانه بین دو نفر را روایت می‌کنند. آن‌ها یکی از فرمول‌دارترین نوع فیلم‌نامه ها برای نوشتن هستند، همین ویژگی باعث می‌شود ژانر کمدی رمانتیک برای فیلمنامه نویسان تازه کار ژانر مناسبی باشد ! ولی علیرغم ساختار کاملاً مشخصی که دارد، هنوز هم روش های بی‌شماری برای شکستن قرارداد های نوشتاری، تغییر فرمول های از پیش تعیین شده و شگفت‌زده کردن مخاطب وجود دارد.
  7. درام  (Drama ) :  فیلمنامه‌های ژانر درام حول محور داستان‌هایی می‌چرخند که چالش و کشمکش های زیادی دارند . آن ها پلات محور هستند و هر کاراکتر و هر صحنه باید به پیشبرد داستان کمک کند . فیلمنامه های ژانر درام‌ مثل فیلم‌نامه‌های ژانرهای دیگر فرمول‌بندی‌شده نیستند، اما از یک ساختار روایی کاملاً مشخص که شامل اکسپوزیشن (مقدمه ) ،کنش اوج گیرنده ( یا جریان خیزنده ) ، اوج داستان ، جریان بازگشت و نتیجه‌گیری است پیروی می‌کنند. ژانرهای فرعی آن شامل : درام تاریخی، درام عاشقانه، درام جنایی، درام پزشکی، درام علمی تخیلی و فیلم نوآر است.
  8.  علمی تخیلی ( Sci-fi ) :  فیلمنامه‌های علمی تخیلی ، جهان های موازی یا واقعیت های جایگزینی خلق میکنند که سرشار از عناصر تخیلی است ، عناصری که در دنیای واقعی وجود ندارند. داستان های ژانر علمی تخیلی طیف گسترده ای از موضوعاتی را در بر می گیرند که اغلب به بررسی سفر در زمان و سفر به فضا می پردازد ، در آینده رخ می‌دهد و با پیامدهای پیشرفت های تکنولوژی و علمی سروکار دارد. فیلمنامه‌های علمی تخیلی معمولاً جهان‌ های بسیار دقیق و پر جزئیاتی را به تصویر می‌کشند تا مخاطب داستان را باور کند.
  9. فانتزی (Fantasy ) : فیلمنامه های فانتزی هم پر از عناصر جادویی و فراطبیعی‌اند ، عناصری که در دنیای واقعی وجود ندارند. با این که در بعضی فیلم‌های این ژانر عناصر خیال پردازانه و زندگی واقعی در کنار هم قرار می‌گیرند، خیلی از آن ها جهان‌های کاملاً خیالی ، با قوانین، منطق و نژادها و موجودات خیالی خودشان را خلق می‌کنند. فیلم‌های فانتزی هم مثل فیلم‌های علمی تخیلی ماورایی هستند، با این تفاوت که به واقعیت یا واقعیت علمی مرتبط نیستند .

دیدگاه‌ها (0)

*
*

سه × 2 =

تخفیف ویژه : 50 درصد تخفیف برای سفارش های بالای 1/5 میلیون تومانکلیک کنید
+