سینما اسکولز

هشت نکته اساسی از جاد آپاتو برای فیلمسازان مشتاق کمدی

هشت نکته اساسی از جاد آپاتو برای فیلمسازان مشتاق کمدی

جاد اپتاو ، فیلمساز و کمدین مشهور، یکی از محبوب ترین نوابغ کمدی در صنعت سینماست. فیلمسازان علاقمند به کمدی می‌توانند از این نکات مفید جاد آپاتو در زمینه کمدی استفاده کنند تا جایگاه خودشان در دنیای سرگرمی را پیدا کنند.

 

آموزش کمدی با جاد آپاتو

 

هشت نکته جاد آپاتو برای فیلمسازان مشتاق کمدی:

موفقیت های چشمگیر آپاتو در هالیوود از یک عمر زندگی با کمدی نشات می‌گیرد، ابتدا به عنوان یک طرفدار دوآتیشه و بعد به عنوان یک صاحب نظر. سال‌ها قبل از اینکه فیلم‌ها و سریال های تلویزیونی‌اش به میلیون‌ها بیننده برسد، پشت درهای فولادین دنیای کمدی قرار داشت و تلاش می‌کرد صدای منحصربه‌فرد خود را به‌عنوان یک نویسنده و کارگردان ایجاد کند.

 

۱ – خودتان را در دنیای کمدی غوطه ور کنید: وقتی که مادر آپاتو در یک کلوپ کمدی کار پیدا کرد، آپاتو توانست به صورت رایگان وارد شود و استندآپ ها را تماشا کند. سپس یک برنامه رادیویی در مرکز رادیوی دبیرستان خود به نام Club Comedy ساخت ، که در آن با کمدین‌ها مصاحبه می‌کرد و از افرادی مانند ساندرا برنهارد و استیو آلن نظر دریافت می‌کرد. آپاتو در آغاز کارش یاد گرفت که چطور در حالی که رویاهای خود در دنیای کمدی را دنبال می‌کند، اجاره خانه را هم بپردازد –یک شغل ثابت پیدا کرد که با آن درآمد داشته باشد ولی به او اجازه بدهد عصرها خلاقیت هنری خود را بروز دهد. او به شما توصیه می‌کند که همین کار را انجام دهید.

 

۲ – در کمدی نظم و انضباط همه چیز است: در حالی که به نظر می‌رسد در بهترین استندآپ کمدی ها روی صحنه به شدت خوش می‌گذرد، ولی قبل از این اجراها معمولاً یک فرآیند طولانی و منظم وجود دارد که ممکن است هفته ها، ماه ها یا سال ها طول بکشد. شغل شما به عنوان یک استندآپ کمدین به همان اندازه که اجرا می کنید ، نویسندگی هم هست . شما باید در نوشتن نظم داشته باشید و هر روز چند ساعت را به نشستن پشت میز و نوشتن طنز اختصاص دهید. برای شروع فرآیند جوک نویسی خود، به یک موضوع برسید و تا جایی که به ذهنتان می‌رسد در موردش طنز بنویسید. شما احتمالا فقط از یک یا دو مورد از آن ها استفاده کنید، ولی برای یافتن بهترین کمدی واقعی باید مطالب زیادی بنویسید.

 

۳ – خودتان را برای روراست بودن آماده کنید: آپاتو معتقد است که استندآپ کمدی هرچه شخصی‌تر شود بهتر می‌شود – کمدین هایی که خودشان را در برابر مخاطب عیان می‌کنند و صادقانه عمل می‌کنند اغلب قوی‌ترین اجراکنندگان هستند. در مورد نویسندگان کمدی هم همینطور است. او Knocked Up (2007) را اولین باری می‌داند که دیگر با استفاده از زندگی شخصی خود به عنوان متریال اصلی مشکلی نداشت. آپاتو استدلال می‌کند که وقتی به عنوان یک کمدین شخصی تر می‌شوید، در واقع دارید نظر خودتان را در مورد یک موضوع بیان می کنید یا یک چیز مضحک در زندگی خودتان را برجسته می کنید. او این مثال را می‌زند: یکی از فرزندانش به دانشگاه رفته است. آن یکی دخترش که جایی نرفته ، از اینکه تک و تنها با آپاتو و همسرش در خانه مانده ناراحت است، چون به نظرش وقتی چهار نفری هستند ، یک خانواده‌اند، اما سه نفری ، انگار یک کودک دارد زوجی عجیب و غریب را تماشا می‌کند. آپاتو این را یک طنز مشاهده ای کوتاه می نامد. آپاتو این را آموخته که مخاطب به اندازه ای با یک کمدین ارتباط برقرار می‌کند که قسمتی از طنزش مرتبط با واقعیت، قابل درک و معنادار باشد. وقتی مخاطب خودش را در داستان یا شوخی شما پیدا کند، بیشترین خنده را خواهید گرفت.

 

۴ – با استندآپ مثل یک مکالمه برخورد کنید ، تا با ترس از صحنه مقابله کنید: آپاتو پیشنهاد می‌کند برای غلبه بر اضطراب صحنه ، به جای اینکه فقط روی خنده گرفتن از مخاطب تمرکز کنید، با تماشاگران طوری صحبت کنید که انگار فقط در حال گفتگو با آن ها هستید، این احتمالاً برای همه ، خصوصاً خودتان ، لذت‌بخش‌تر خواهد بود. این را هدف خود قرار دهید که صحبت هایتان ارزش شنیدن داشته باشد.

 

۵ – پرسونای استندآپ شما با شخصیت واقعی شما متفاوت است: اجرای روی صحنه ، چیزی فراتر از جوک گفتن است، شما باید یک پرسونا ایجاد کنید(پرسونای روی صحنه ، شخصیت و کاراکتری است که هنرمند در اجرا برای خود اتخاذ میکند). هدف شما این است که مخاطب با شخصیت شما ارتباط برقرار کند، نه فقط با آنچه می گویید. اگر اجرای شما طبق برنامه پیش نرفت، آن را بپذیرید. یاد بگیرید که از منظر دیگری به اضطراب خود نگاه کنید و از ناکامی یک پله برای موفقیت های بعدی بسازید. به خاطر داشته باشید که به عنوان یک کمدین، لازم نیست تمام لحظات بامزه باشید. شما می توانید ارتباط خود با مخاطب را به روش های مختلفی شکل دهید. آپاتو می‌گوید که گاهی ممکن است بخواهید مخاطب را ناراضی یا عمیقاً ناراحت کنید، بعد به سمت کمدی برگردید. این یک تکنیک کارآمد است و با امتحان کردن این کار به سبک اندی کافمن و نورم مک‌دونالد عمل خواهید کرد. وقتی که آپاتو جوان بود، کمدین‌های کهنه‌کار به او می‌گفتند که هفت هشت سال طول می‌کشد تا پرسونای کمدی‌اش را شکل دهد، پس با این مسئله کنار بیایید که برای مدت طولانی، احتمالاً خراب کاری هایی خواهید داشت. صبور باشید و به کار خود ادامه دهید.

 

۶ – کمدی بیش از آن چیزی که اکثر مردم تصور می کنند شبیه درام است: آپاتو توصیه می‌کند که وقتی در حال نوشتن یک اثر کمدی هستید، به آن به چشم یک اثر درام نگاه کنید. داستان شما باید آنقدر قوی باشد که  به طور مستقل خوب باشد، حتی بدون جوک و شوخی ها. آپاتو می‌گوید عشق و موانعی که عاشقان با آن ها روبرو می شوند ریشه هر داستان است، چه کمدی و چه غیر کمدی. در نظر داشتن این موضوع در حین نوشتن به شما کمک می‌کند تا پلات و شخصیت های خود را توسعه دهید. همه آدم ها کورمال کورمال در زندگی دست و پا می زنند و سعی دارند به این برسند که چطور زندگی کنند، چطور عشق را پیدا کنند و مشکلات خود را حل کنند، در حالی که مجبور به آموختن در طول این مسیر هم هستند. این اتفاق برای شخصیت‌های Knocked Up می‌افتد و باید برای شخصیت‌های شما نیز اتفاق بیفتد.

 

۷ – از جزئیات بخصوص استفاده کنید: به عنوان یک نویسنده کمدی، جزئیات بهترین دوست شماست. جزئیات چیزی است که یک داستان را خنده دار و منحصر به فرد می‌کند. در فیلم The 40-Year-Old Virgin، بیشتر کمدی کار بخاطر فضای متمایز و ویژگی های شخصیتی بخصوص کاراکترهاست. همه آدم ها یک رئیس دارند، اما رئیس در باکره ۴۰ ساله به طرز نامناسبی وسواس جنسی دارد. اکثر مغازه های فروش لوازم الکترونیکی همیشه چیزی را روی تلویزیون نشان می‌دهند، اما فقط در فیلم آپاتو است که تصویر مایکل مک‌دونالد به صورت بی‌وقفه پخش می‌شود، و این کاراکتر پل راد را دیوانه می‌کند. بهترین راه برای ناب بودن یک فیلم یا سریال این است که خاص و با جزئیات ویژه باشد.

 

۸ – نوشته های دیگران را مطالعه کنید: به آثار کمدی مورد علاقه خود فقط به چشم یک مخاطب نگاه نکنید. آن ها را به چشم یک نویسنده و همکار در نظر بگیرید. زمانی که آپاتو در مورد نویسندگی‌ جدی شد، شروع کرد به انجام یک تمرین و ترسیم طرح کلی فیلم‌های دیگر تا ساختار آن ها را خوب درک کند – نه با هدف تقلید از ساختار آن‌ها، بلکه برای یادگیری تمام روش‌هایی که فیلم‌سازان دیگر با آنها داستان گفته‌اند. آپاتوی جوان و یکی از دوستان کمدین خود، پس از ملاقات با یک تهیه‌کننده قدیمی تلویزیون که او را به نوشتن یک قسمت آزمایشی برای تلویزیون تشویق کرد، شروع کردند به نوشتن یک قسمت سریال و تیری در تاریکی انداختند. آپاتو که قبلاً برای تلویزیون چیزی ننوشته بود، ۵۰ فیلمنامه از سریال تاکسی گرفته تا فیلمنامه‌های فصل اول سیمپسون‌ها را پیدا کرد و خواند. همینطور که آن ها را می‌خواند، ساختارشان را مورد بررسی قرار می‌داد و کنش ها و پایان بندی هرکدام را آنالیز می‌کرد. آپاتو از طریق این کار متوجه شد که هر اپیزود ، ساختار کلی مشابهی دارد. با اینکه هیچ اتفاقی برای قسمت آزمایشی که نوشتند نیفتاد، آپاتو دیگر یاد گرفته بود نوشتن برای تلویزیون چگونه است.

دیدگاه‌ها (0)

*
*

1 × یک =

تخفیف ویژه : 50 درصد تخفیف برای سفارش های بالای 1/5 میلیون تومانکلیک کنید
+