سینما اسکولز

دستیار اول کارگردان کیست؟ وظایف و مسئولیت های آن در صحنه فیلمبرداری

دستیار اول کارگردان کیست؟ وظایف و مسئولیت های آن در صحنه فیلمبرداری

اگر تا به حال به تیتراژ یک فیلم اکشن با بودجه هنگفت توجه کرده باشید، می دانید که ساخت یک فیلم به خدمات صدها یا حتی هزاران بازیگر و عوامل نیاز دارد. ممکن است از خودتان بپرسید خب دقیقا چه کسی مسئول همه این افراد است ؟
آن هم زمانی که کارگردان ، تمام تصمیمات خلاقانه فیلم را بر عهده دارد و سرش حسابی شلوغ است ! بنابراین ، کار بزرگ هماهنگی و کلنجار رفتن بین بازیگران و عوامل بر عهده دستیار اول کارگردان است.

 

فهرست مطالب :

  • دستیار اول کارگردان کیست؟
  • وظایف دستیار اول کارگردان
  • وظایف دستیار دوم کارگردان چیست؟
  • صلاحیت ها و مهارت های مورد نیاز برای تبدیل شدن به یک دستیار کارگردان

 

دستیار اول کارگردان کیست؟

دستیار اول کارگردان ، به طور مستقیم مسئول نظارت بر همه سرپرستان دپارتمان های مختلف و اطمینان از این است که کل بازیگران و عوامل طبق برنامه کار می کنند.
دستیار اول کارگردان از پیش تولید تا پس تولید، هم برنامه روزانه و جدول زمانی بلندمدت تولید فیلم را برنامه ریزی می کند و هم به عنوان رابط بین کارگردان و بقیه بازیگران و عوامل عمل می کند.
دستیار اول کارگردان باید دانش پایه ای از تک تک دپارتمان های حاضر در یک صحنه فیلمبرداری داشته باشد ، بداند چگونه به طور موثر با دیگران ارتباط برقرار کند و وظایف را به سرپرست هر دپارتمان واگذار کند.

 

وظایف دستیار اول کارگردان :

دستیار اول کارگردان در طول پیش تولید، بر رسیدگی به جزئیات آماده سازی فیلم و برنامه ریزی ها تمرکز می کند تا کارگردان بتواند بیشتر انرژی خودش را بر تصمیمات خلاقانه‌اش متمرکز کند.
پس از شروع فیلمبرداری، اولین مسئولیت دستیار اول کارگردان ، اجرای برنامه تولید و کارآمد نگه داشتن صحنه فیلمبرداری است.

 

استوری برد

دستیار اول کارگردان ابتدا فیلمنامه را بر اساس استوری‌بردها میچیند . که نحوه فیلم‌برداری هر صحنه را نشان می‌دهد.

 

برنامه زمانی فیلمبرداری

وقتی کارگردان استوری‌بردها را تایید کرد، دستیار اول کارگردان جدول زمانی کلی فیلمبرداری را ایجاد می‌کند. سپس برنامه فیلمبرداری را با مدیر تولید، مجری طرح و سرپرست هر دپارتمان چک میکند و تایید آن ها را هم میگیرد .
او باید اطمینان حاصل کند که برنامه ریزی فیلمبرداری تمام صحنه ها مناسب است ، از نظر اینکه همه لوکیشن ها ، وسایل و بازیگران آن روزها در دسترسند .

 

برگه تماس یا کال شیت

قبل از هر روز فیلمبرداری ، برگه تماس توسط دستیار دوم کارگردان و با همکاریِ دستیار اول کارگردان تهیه می شود.
در طول تولید، اولین وظیفه دستیار اول کارگردان این است که مطمئن شود همه طبق آفیش ها حضور دارند و فیلمبرداری طبق برنامه پیش می رود.

 

فراخواندن افراد برای شروع ضبط

در طول فیلمبرداری، یکی از اولین مسئولیت‌های دستیار کارگردان، این است که شروع ضبط را اعلام کند .
فراخواندن افراد برای شروع ضبط زمانی است که دستیار اول کارگردان به سرپرست هر دپارتمان (از جمله اپراتور دوربین، گریپ اصلی و میکسر صدا) علامت می‌دهد که برای شروع فیلمبرداری آماده شوند.

 

در ارتباط بودن با عوامل

دستیار اول کارگردان به عنوان واسطه بین کارگردان و بقیه عوامل عمل می کند. اگر مسئله‌ای نیاز باشد از هر سمت به کسی رسانده شود  ، معمولاً از دستیار اول کارگردان منتقل میشود .

 

دیپلمات سر صحنه

دستیار اول کارگردان مسئول کنترل نظم و انضباط سر صحنه فیلمبرداری هم هست.
اگر کسی کار خودش را به نحو احسن انجام ندهد یا در صحنه اختلافی وجود داشته باشد، اولین وظیفه دستیار اول کارگردان این است که وضعیت را حل و فصل کند. این ممکن است مستلزم انجام اقدامات انضباطی یا در صورت لزوم ، تغییر پرسنل باشد.

 

امنیت

امنیت در هر صحنه فیلمبرداری یک اولویت است و دستیار اول کارگردان باید اطمینان حاصل کند که تمام استانداردهای بهداشتی و ایمنی رعایت می شوند.
هر دپارتمان اقدامات احتیاطی مختلفی دارد تا اطمینان حاصل شود که بازیگران و عوامل در خطر نیستند. دستیار اول کارگردان بر هر دپارتمان نظارت می کند و در نهایت خودش مسئول اطمینان حاصل کردن از حفظ فضای کاری ایمن در هر بخش است.

وظایف دستیار دوم کارگردان چیست؟

دستیار دوم کارگردان با رسیدگی به یک سری امور به دستیار اول کارگردان کمک می کند:

 

برگه های تماس

دستیار دوم کارگردان مسئول تنظیم برنامه فیلمبرداری روز بعد و رساندن آن به تمام دپارتمان ها است.

 

هماهنگی

دستیار دوم کارگردان در طول فیلمبرداری ، هماهنگی بازیگران و سیاهی لشکرها را انجام می‌دهد و مطمئن شود که همه سر صحنه حضور دارند و  آماده رفتن جلوی دوربین هستند ( زمانی که صحنه های مربوطه آنها برای فیلمبرداری آماده شد) .

 

هدایت سیاهی لشکرها

عموما دستیار دوم کارگردان (یا در صحنه‌های بزرگتر ، دستیار سوم کارگردان)کار هدایت سیاهی لشکرهای فیلم را بر عهده دارد .
آن ها موقع فیلمبرداری صحنه‌های عظیم ، حرکات سیاهی لشکرها را قبل از ضبط صحنه راهنمایی می‌کنند و در حین فیلم‌برداری هم بهشان جهت می‌دهند .

 

امنیت

دستیار دوم کارگردان ، مسئول هماهنگی با پلیس و دور نگه داشتن مردم از مکان های فیلمبرداری است.

 

صلاحیت ها و مهارت های مورد نیاز برای تبدیل شدن به یک دستیار کارگردان

مانند بسیاری از مشاغل دیگر در صنعت سینما، برای اینکه دستیار اول کارگردان باشید نیازی به تحصیلات یا مدرک رسمی نیست.
با این وجود ، بسیاری از دستیاران کارگردان های مشغول به کار ، هم در دانشکده فیلم درس خوانده اند  ، هم تجربه عملی قابل توجهی در تولیدات فیلم در سِمَت های مختلف دیگر دارند.
همچنین ، حضور در خیلی از فیلم‌های بلند مستلزم این است که همه دستیاران کارگردان از اعضای انجمن صنفی کارگردانان آمریکا (DGA) باشند. اگر چه، فیلم های بلند کوچک و غیر اتحادیه‌ای نیازی به عضویت در انجمن صنفی کارگردانان آمریکا ندارند.

 

مجموعه مهارت های مورد نیاز برای یک دستیار کارگردان خوب شامل موارد زیر است:

  • قابلیت مولتی تسک بودن و تفویض اختیار
  • مهارت برقراری ارتباط موثر
  • استعداد سازماندهی و برنامه ریزی
  • توجه فراوان به جزئیات
  • داشتن دانش و درک پایه‌ای از تمام دپارتمان های مختلف حاضر در صحنه فیلمبرداری
خیلی از دستیاران اول کارگردان تجربه قبلی به عنوان دستیار تولید یا دستیار دفتر تولید دارند. آنها با کار در این سِمَت ها،  می توانند نحوه عملکرد صحنه های فیلمبرداری را یاد بگیرند و درک بیشتری از دپارتمان های مختلف و مسئولیت های آنها پیدا کنند.
بسیاری از کارگردانان مشغول به کار نیز در اوایل کار خود به عنوان دستیار کارگردان شروع به کار کرده‌اند. این شغل می‌تواند برای کسی که می‌خواهد روزی خودش یک فیلم سینمایی یا قسمتی از یک سریال تلویزیون را کارگردانی کند ، مثل یک پله عمل کند .

دیدگاه‌ها (0)

*
*

1 + 15 =

تخفیف ویژه : 50 درصد تخفیف برای سفارش های بالای 1/5 میلیون تومانکلیک کنید
+