سینما اسکولز

دستیار اول کارگردان کیست؟ وظایف و مسئولیت های آن در صحنه فیلمبرداری

دستیار کارگردان

اگر تا به حال به تیتراژ یک فیلم اکشن با بودجه هنگفت توجه کرده باشید، می‌دانید که ساخت یک فیلم به خدمات صدها یا حتی هزاران بازیگر و عوامل نیاز دارد. ممکن است از خودتان بپرسید خب دقیقاً چه کسی مسئول هماهنگی همه این افراد است؟

با توجه به اینکه کارگردان، تمام تصمیمات خلاقانه فیلم را بر عهده دارد و سرش حسابی شلوغ است، مسئولیت بزرگ هماهنگی و مدیریت عوامل فیلم و بازیگران به عهده دستیار اول کارگردان است. وظایف دستیار کارگردان به قدری مهم است که بدون او، روند فیلمبرداری به مشکل برخواهد خورد.

فهرست مطالب:

  • دستیار اول کارگردان کیست؟
  • وظایف دستیار کارگردان
  • وظایف دستیار دوم کارگردان چیست؟
  • صلاحیت‌ها و مهارت‌های مورد نیاز برای تبدیل شدن به یک دستیار کارگردان

 

دستیار اول کارگردان کیست؟

دستیار اول کارگردان، به طور مستقیم مسئول نظارت بر همه سرپرستان دپارتمان‌های مختلف و اطمینان از این است که کل بازیگران و عوامل طبق برنامه کار می‌کنند. در این نقش، دستیار کارگردان مسئول برنامه‌ریزی دقیق است و از مرحله پیش تولید تا پس تولید، هم برنامه روزانه و هم جدول زمانی بلندمدت تولید فیلم را مدیریت می‌کند.

علاوه بر این، دستیار اول کارگردان به عنوان رابط بین کارگردان و بقیه بازیگران و عوامل عمل می‌کند. او باید دانش پایه‌ای از تک‌تک دپارتمان‌های حاضر در یک صحنه فیلمبرداری داشته باشد، بداند چگونه به طور موثر با دیگران ارتباط برقرار کند و وظایف را به سرپرست هر دپارتمان واگذار کند. در تئاتر نیز، دستیار کارگردان در تئاتر نقشی مشابه دارد و باید اطمینان حاصل کند که همه چیز به درستی پیش می‌رود.

 

وظایف دستیار اول کارگردان

وظایف دستیار اول کارگردان در طول پیش تولید، بر رسیدگی به جزئیات آماده‌سازی فیلم و برنامه‌ریزی‌ها تمرکز می‌کند تا کارگردان بتواند بیشتر انرژی خود را بر تصمیمات خلاقانه‌اش متمرکز کند. پس از شروع فیلمبرداری، اولین مسئولیت دستیار اول کارگردان، اجرای برنامه تولید و کارآمد نگه داشتن صحنه فیلمبرداری است.

 

استوری‌برد

دستیار اول کارگردان ابتدا فیلمنامه را بر اساس استوری‌بردها می‌چیند که نحوه فیلم‌برداری هر صحنه را نشان می‌دهد. این برنامه‌ریزی دقیق و استفاده از استوری‌برد، یکی از کلیدی‌ترین وظایف دستیار کارگردان در سینما است.

 

برنامه زمانی فیلمبرداری

وقتی کارگردان استوری‌بردها را تایید کرد، دستیار اول کارگردان جدول زمانی کلی فیلمبرداری را ایجاد می‌کند. سپس برنامه فیلمبرداری را با مدیر تولید، مجری طرح و سرپرست هر دپارتمان چک می‌کند و تایید آن‌ها را نیز می‌گیرد. او باید اطمینان حاصل کند که برنامه‌ریزی فیلمبرداری تمام صحنه‌ها مناسب است و از نظر اینکه همه لوکیشن‌ها، وسایل و بازیگران آن روزها در دسترس هستند، بررسی‌های لازم انجام شده باشد.

 

برگه تماس یا کال شیت

قبل از هر روز فیلمبرداری، برگه تماس توسط دستیار دوم کارگردان و با همکاری دستیار اول کارگردان تهیه می‌شود. این برگه شامل جزئیات دقیقی از زمان‌بندی و افراد حاضر در هر صحنه است. در طول تولید، اولین وظیفه دستیار اول کارگردان این است که مطمئن شود همه طبق آفیش‌ها حضور دارند و فیلمبرداری طبق برنامه پیش می‌رود.

 

فراخواندن افراد برای شروع ضبط

در طول فیلمبرداری، یکی از اولین مسئولیت‌های دستیار کارگردان، این است که شروع ضبط را اعلام کند. فراخواندن افراد برای شروع ضبط زمانی است که دستیار اول کارگردان به سرپرست هر دپارتمان (از جمله اپراتور دوربین، گریپ اصلی و میکسر صدا) علامت می‌دهد که برای شروع فیلمبرداری آماده شوند. این وظیفه از مهم‌ترین وظایف دستیار کارگردان است که باید با دقت و زمان‌بندی دقیق انجام شود.

 

در ارتباط بودن با عوامل

دستیار اول کارگردان به عنوان واسطه بین کارگردان و بقیه عوامل عمل می‌کند. اگر مسئله‌ای نیاز باشد از هر سمت به کسی رسانده شود، معمولاً از طریق دستیار اول کارگردان منتقل می‌شود. این مهارت ارتباطی از صلاحیت‌های مهمی است که برای شغل دستیار کارگردان نیاز است.

 

دیپلمات سر صحنه

دستیار اول کارگردان مسئول کنترل نظم و انضباط سر صحنه فیلمبرداری هم هست. اگر کسی کار خودش را به نحو احسن انجام ندهد یا در صحنه اختلافی وجود داشته باشد، اولین وظیفه دستیار اول کارگردان این است که وضعیت را حل و فصل کند. این ممکن است مستلزم انجام اقدامات انضباطی یا در صورت لزوم، تغییر پرسنل باشد.

 

امنیت

امنیت در هر صحنه فیلمبرداری یک اولویت است و دستیار اول کارگردان باید اطمینان حاصل کند که تمام استانداردهای بهداشتی و ایمنی رعایت می‌شوند. هر دپارتمان اقدامات احتیاطی مختلفی دارد تا اطمینان حاصل شود که بازیگران و عوامل در خطر نیستند. دستیار اول کارگردان بر هر دپارتمان نظارت می‌کند و در نهایت خودش مسئول اطمینان حاصل کردن از حفظ فضای کاری ایمن در هر بخش است.

 

اگر به دنبال ورود به دنیای فیلمسازی و یادگیری نقش‌های کلیدی در این صنعت هستید، دوره آموزشی  دستیار کارگردان در صنعت فیلمسازی – سطح مقدماتی  یک نقطه شروع عالی است. در این دوره، شما با فرآیند ساخت فیلم و نقش حیاتی دستیار کارگردان در هر مرحله از پیش‌تولید تا پس‌تولید آشنا خواهید شد. این دوره به شما کمک می‌کند تا مهارت‌ها و فرآیندهای ضروری در این حرفه را بیاموزید .

 

 

ویدیو بالا نمونه درس از آموزش دستیاری کارگردان بود  ، اگر مشتاق هستید که بیشتر بدانید و مهارت‌های خود را به سطح بالاتری برسانید، این دوره مقدماتی فرصتی مناسب برای شماست. با شرکت در این دوره  با نقش‌های کلیدی در فیلمسازی و انتظاراتی که از یک دستیار کارگردان می‌رود نیز آشنا خواهید شد. این دوره مناسب برای دانشجویان، حرفه‌ای‌های صنعت و هر کسی است که به دنبال پیشرفت در این مسیر شغلی است.

 

وظایف دستیار دوم کارگردان چیست؟

دستیار دوم کارگردان با رسیدگی به یک سری امور به دستیار اول کارگردان کمک می‌کند و نقش مهمی در تیم دارد:

 

برگه‌های تماس

دستیار دوم کارگردان مسئول تنظیم برنامه فیلمبرداری روز بعد و رساندن آن به تمام دپارتمان‌ها است. او همچنین وظیفه دارد که مطمئن شود که اطلاعات لازم به درستی به همه افراد منتقل شده است.

 

هماهنگی

دستیار دوم کارگردان در طول فیلمبرداری، هماهنگی بازیگران و سیاهی لشکرها را انجام می‌دهد و مطمئن می‌شود که همه سر صحنه حضور دارند و آماده رفتن جلوی دوربین هستند ( زمانی که صحنه های مربوطه آنها برای فیلمبرداری آماده شد)

. این وظیفه به ویژه در فیلم‌های با صحنه‌های بزرگ و پیچیده اهمیت زیادی دارد.

 

هدایت سیاهی لشکرها

عموماً دستیار دوم کارگردان (یا در صحنه‌های بزرگ‌تر، دستیار سوم کارگردان) کار هدایت سیاهی لشکرهای فیلم را بر عهده دارد. آن‌ها موقع فیلمبرداری صحنه‌های عظیم، حرکات سیاهی لشکرها را قبل از ضبط صحنه راهنمایی می‌کنند و در حین فیلم‌برداری هم به آن‌ها جهت می‌دهند.

 

امنیت

دستیار دوم کارگردان، مسئول هماهنگی با پلیس و دور نگه داشتن مردم از مکان‌های فیلمبرداری است. او همچنین باید اطمینان حاصل کند که محیط کار ایمن و بدون مزاحمت برای تیم فیلمبرداری باقی بماند.

 

صلاحیت‌ها و مهارت‌های مورد نیاز برای تبدیل شدن به یک دستیار کارگردان

مانند بسیاری از مشاغل دیگر در صنعت سینما، برای اینکه دستیار اول کارگردان باشید نیازی به تحصیلات یا مدرک رسمی نیست. با این وجود، بسیاری از دستیاران کارگردان مشغول به کار، هم در دانشکده فیلم درس خوانده‌اند، هم تجربه عملی قابل توجهی در تولیدات فیلم در سِمَت‌های مختلف دیگر دارند.

 

مجموعه مهارت‌های مورد نیاز برای یک دستیار کارگردان خوب شامل موارد زیر است:

  • قابلیت مولتی تسک بودن و تفویض اختیار
  • مهارت برقراری ارتباط موثر
  • استعداد سازماندهی و برنامه‌ریزی
  • توجه فراوان به جزئیات
  • داشتن دانش و درک پایه‌ای از تمام دپارتمان‌های سینما

 

خیلی از دستیاران اول کارگردان تجربه قبلی به عنوان دستیار تولید یا دستیار دفتر تولید دارند. آنها با کار در این سِمَت ها،  می توانند نحوه عملکرد صحنه های فیلمبرداری را یاد بگیرند و درک بیشتری از دپارتمان های مختلف و مسئولیت های آنها پیدا کنند.

بسیاری از کارگردانان مشغول به کار نیز در اوایل کار خود به عنوان دستیار کارگردان شروع به کار کرده‌اند. این شغل می‌تواند برای کسی که می‌خواهد روزی خودش یک فیلم سینمایی یا قسمتی از یک سریال تلویزیون را کارگردانی کند ، مثل یک پله عمل کند .

تبدیل شدن به یک دستیار اول کارگردان نیازمند مهارت‌های زیاد و تجربه عملی است. این نقش ممکن است به ظاهر ساده به نظر برسد، اما واقعیت این است که نقش دستیار اول کارگردان یکی از مهم‌ترین نقش‌ها در فرآیند تولید فیلم است و می‌تواند تأثیر بزرگی بر کیفیت نهایی فیلم داشته باشد.

اگر به شغل دستیار کارگردان علاقه دارید و می‌خواهید مهارت‌های خود را تقویت کنید، می‌توانید به آموزش کارگردانی و دوره‌های کارگردانی در سایت ما نگاهی بیندازید تا درک بهتری از مراحل تولید فیلم و نقش‌های کلیدی در این حوزه پیدا کنید.

 

پرسش‌های متداول درباره دستیار کارگردان

دستیار اول کارگردان چه تفاوتی با دستیار دوم کارگردان دارد؟ دستیار اول کارگردان مسئول هماهنگی کلی صحنه و نظارت بر دپارتمان‌های مختلف است، در حالی که دستیار دوم کارگردان بیشتر با هماهنگی بازیگران و فعالیت‌های روزمره سروکار دارد.

آیا نیاز به مدرک خاصی برای شغل دستیار کارگردان است؟ اکثر دستیاران کارگردان با تجربه عملی و آموزش‌های غیررسمی وارد این شغل می‌شوند، اما داشتن مدرک در رشته‌های مرتبط می‌تواند مفید باشد.

چگونه می‌توان به عنوان دستیار کارگردان استخدام شد؟ برای استخدام به عنوان دستیار کارگردان، شبکه‌سازی، تجربه عملی و مشارکت در پروژه‌های کوچک و بزرگ می‌تواند به شما کمک کند.

دیدگاه‌ها (0)

*
*

پنج + 3 =

جشنواره پاییزی : 30 درصد تخفیف بر روی تمامی محصولات + 50 درصد تخفیف بیشترکلیک کنید
+