سینما اسکولز

آموزش تهیه برگه تماس برای فیلمبرداری

آموزش تهیه برگه تماس برای فیلمبرداری: راهنمای گام به گام

برگه تماس یا کال شیت (Call sheet) یک فایل است که در آن لوکیشن، زمان حضور بازیگران و برنامه فیلمبرداری هر روز در ساخت یک پروژه سینمایی یا تلویزیونی مشخص می‌شود. همه بازیگران و عوامل باید برگه تماس دریافت کنند.

 

فهرست مطالب:

  • برگه تماس چیست؟
  • چهار کارکرد یک برگه تماس
  • ۱۳ موردی که باید در برگه تماس خود بگنجانید.
  • چطور در ۱۰ مرحله یک برگه تماس ایجاد کنیم؟

 

«برگه تماس» که توسط دستیار کارگردان تهیه می‌شود ، برنامه هر روز فیلمبرداری را در طول دوران فیلمبرداری یک پروژه مشخص می‌کند. تهیه یک برگه تماس نیاز به هماهنگی های زیادی دارد، ولی برای هر کارگردان مشتاق یک مهارت ضروری برای یاد گرفتن است.

 

برگه تماس دقیقاً چیست؟

برگه تماس یک برنامه روزانه فیلمبرداری است که توسط دستیار کارگردان در یک سریال ، تئاتر یا فیلم تهیه می‌شود. در برگه تماس با توجه به فهرست نماهای کارگردان (شات لیست) جزئیات مهمی مثل لوکیشن ها، زمان حضور بازیگران (زمان رسیدن به محل فیلمبرداری) و برنامه فیلمبرداری ذکر می‌شود. این فایل برای همه بازیگران و عوامل فرستاده می شود تا آنها بدانند چه زمانی در صحنه فیلمبرداری حاضر شوند و کجا بیایند.

 

چهار کارکرد یک برگه تماس:

برگه تماس یکی از مهمترین اسناد تولید در هنگام ساخت یک فیلم است. در آن ذکر می‌شود که هرروز ، چه کسانی، چه چیزهایی، کجا و چه زمانی باید حضور داشته باشند. اهداف اصلی یک برگه تماس عبارتند از:

  1. سازماندهی حضور همه بازیگران و عوامل: عملکرد اصلی یک برگه تماس، اطمینان از رسیدن بازیگران و عوامل به مکان مناسب در زمان مناسب است.
  2. تعیین افرادی که باید حضور داشته باشند : برگه تماس به همه اطلاع می دهد که بدانند چه کسانی باید در آن روز سر صحنه فیلمبرداری حضور داشته باشند.
  3. طبق برنامه پیش رفتن یک فیلمبرداری: یک فیلم یا سریال تلویزیونی برای تعداد مشخصی از روزهای فیلمبرداری بودجه دارد. هر گونه انحراف از برنامه ریزی های تصویربرداری می تواند باعث شود که پروژه از بودجه بیشتر خرج کند و دچار مشکل شود.
  4. در جریان گذاشتن عوامل: یک برگه تماس به پرسنل تولید و گروه بازیگران اطلاع می دهد که چه صحنه هایی را در آن روز فیلمبرداری خواهند کرد.

 

۱۳ موردی که باید در برگه تماس خود بگنجانید:

از پیش‌بینی وضع آب و هوای آن روز گرفته تا نزدیک‌ترین بیمارستان، یک برگه تماس، اطلاعاتی که ممکن است عوامل در طول تولید به آن نیاز داشته باشند را مشخص می‌کند. صفحه اول همیشه حاوی مهمترین جزئیات است، اما کل برگه یک چکیده است که به دقت برای آن روز فیلمبرداری بخصوص تنظیم شده است.

 

حالا در این بخش ، به ۱۳ موردی که باید در برگه تماس قرار دهید اشاره می‌کنیم:

  1. تاریخ و روز فیلمبرداری: تاریخ و روز فیلمبرداری (یعنی روز اول از ۱۵ روز تصویربرداری) باید در بالای صفحه اول ذکر شوند.
  2. زمان حضور: زمان حضور هر کدام از عوامل باید به سادگی در صفحه اول قابل یافتن باشد. زمان حضور ساعتی است که عوامل باید سر صحنه فیلمبرداری حضور پیدا کنند و آماده شروع کار باشند. زمان آفیش بازیگران (Cast call)، زمان حضور هر کدام از بازیگران است.
  3. اسم اثر و کمپانی تولید فیلم: نام پروژه و اطلاعات تماس کمپانی سازنده و دفتر تولید هم در صفحه اول درج شود.
  4. آب و هوا: پیش بینی آب و هوا، شرایطی از جمله باد، دما و زمان غروب آفتاب، می تواند بر فیلمبرداری نماهای داخلی و خارجی تأثیر بگذارد و در این قسمت عوامل در جریان قرار می‌گیرند که شرایط آب و هوایی مورد انتظار در فیلمبرداری چگونه خواهد بود.
  5. شماره تماس های مهم: نام کارگردان، تهیه کننده، دستیار اول کارگردان و مدیر تولید و همچنین اطلاعات تماس آن ها باید در برگه تماس درج شود.
  6. لوکیشن ها: یعنی آدرس لوکیشن های فیلمبرداری و هرگونه اطلاعات مربوط به پارکینگ. در برگه های تماس آدرس نزدیکترین بیمارستان دارای اورژانس هم ذکر می‌شود.
  7. لیست عوامل: اسم و اطلاعات تماس هر یک از عوامل که سر صحنه آن روز حضور دارند. لیست تجهیزات هم اغلب در همینجا گنجانده می‌شود .
  8. برنامه تصویربرداری: در برگه تماس، صحنه‌هایی که در آن روز فیلم‌برداری می‌شوند، شماره صحنه، عنوان صحنه و توضیحات، بازیگران هر صحنه و لوکیشن ها درج می‌شود. زمان ناهار و زمان تخمینی اتمام کار هم در برنامه ذکر می‌شود.
  9. بازیگران: بازیگرانی که باید آن روز سر صحنه باشند، در این بخش ذکر می‌شوند و نام کاراکترها و زمان حضور آنها هم مشخص می‌شود. سیاهی لشکرها و بازیگران بدل (افرادی که وقتی تنظیمات فنی روی نور و دوربین انجام می‌شود به جای بازیگران می‌ایستند ) هم برگه زمان حضور دارند و دقیقاً در زیر بخش بازیگران اصلی فهرست شده‌اند.
  10. نکات کلی: این ها یادداشت هایی هستند که برای همه افراد سر صحنه کاربرد دارند. به عنوان مثال، اگر یک بدل کاری در آن روز اتفاق میفتد که نیاز به اطلاعیه ایمنی خاصی دارد، در اینجا ذکر می شود.
  11. نکات ویژه: اینجا جایی است که دستیار اول کارگردان تمام نکات مخصوص هر دپارتمان را فهرست می کند. به عنوان مثال، اعضای دپارتمان وسایل صحنه به این فهرست نگاه می‌کنند تا بدانند چه وسایل خاصی مورد نیاز هر صحنه است.
  12. کانال های بیسیم: خیلی از تولیدات فیلم از دستگاه های واکی تاکی سر صحنه استفاده می کنند و دپارتمان های مختلف کانال های مختص خودشان را برای برقراری ارتباط اختصاص می دهند. با اینکه استانداردهای صنعتی برای تخصیص کانال توسط هر دپارتمان وجود دارد، لیست کردن آنها در برگه تماس فیلم بسیار مهم است.
  13. جدول زمانی روزهای آینده: در این جدول زمانی اطلاعاتی در مورد برنامه تصویربرداری روز بعد به بازیگران و عوامل اطلاع داده می‌شود تا بتوانند زودتر از موعد آماده شوند.

 

چطور در ۱۰ مرحله یک برگه تماس ایجاد کنیم؟

حالا در این قسمت ، می‌بینید که چطور در ۱۰ مرحله اساسی ، یک برگه تماس برای تولید بعدی خود ایجاد کنید:

  1. همه چیز را سازماندهی کنید: تمام اطلاعاتی که برای قرار دادن در برگه تماس نیاز دارید را جمع آوری کنید.
  2. قالب مدنظر خود را انتخاب کنید : بعضی از دستیار کارگردان ها ، برگه‌های تماس را در اکسل درست می‌کنند، اما یک سری نرم‌افزار مخصوص درست کردن برگه تماس هم وجود دارد که یک سری قالب‌های آماده و رایگان برای تهیه برگه تماس ارائه می‌دهند.
  3. برگه های تماس خود را مرتب و دسترسی به آن را آسان نگه دارید: در رایانه خود چندین فولدر درست کنید تا بتوانید تمام اطلاعات مربوطه مثل برگه‌های تماس و گزارش‌های تولید را با هم بر اساس تاریخ ذخیره کنید.
  4. در برگه تماس خود تا حد امکان ریزترین جزئیات را هم ذکر کنید: نباید این ریسک را بکنید و اطلاعات مهم را جا بیندازید .
  5. برای اطلاعاتی که می‌خواهید به چشم بیایند، از حروف بزرگ یا فونت بولد استفاده کنید: این اطلاعات ممکن است شامل شماره تلفن های خاص یا اطلاعات ایمنی مهم باشد.
  6. با سرپرست هر دپارتمان هماهنگ کنید: جزئیات را با سرپرست هر دپارتمان چک کنید تا ببینید آیا همه چیز درست است یا خیر. به عنوان مثال، اطلاعات نورپردازی را با سرپرست دپارتمان برق چک کنید.
  7. آخرین پیش بینی آب و هوا را اضافه کنید: این بخش را تا حد امکان به روز نگه دارید، چون پیش بینی ها اغلب هر روز تغییر می کنند.
  8. برای جلوگیری از سردرگمی، برگه تماس را فقط یک بار ارسال کنید: قبل از اینکه گزینه ارسال را فشار دهید تمام اطلاعات را مرور کنید و مطمئن شوید که همه چیز در برگه تماس درست نوشته شده است.
  9. اطمینان حاصل کنید که برگه تماس توسط همه دریافت شده: پس از اینکه برگه تماس را برای بازیگران و عوامل ایمیل کردید، افرادی که پاسخ می‌دهند را پیگیری کنید تا مطمئن شوید که همه آن را دریافت کرده‌اند.
  10. یک پرینت کاغذی از برگه تماس سر صحنه داشته باشید: این برگه برای منظم ماندن در طول روز مفید خواهد بود.

دیدگاه‌ها (0)

*
*

بیست + 6 =

تخفیف ویژه : 50 درصد تخفیف برای سفارش های بالای 1/5 میلیون تومانکلیک کنید
+