سینما اسکولز

تفاوت تهیه کننده و کارگردان چیست؟

تفاوت تهیه کننده و کارگردان چیست؟

فیلم‌سازی فرآیند پیچیده ای است و یک عالمه کارهای پر جنب و جوش و نقش های فعال دارد که هرکدام باید به افراد کاربلدی سپرده شوند. سِمَت کارگردان و تهیه‌کننده، محوری‌ترین موقعیت‌های سر صحنه‌ فیلمبرداری است. برای ساخت یک فیلم سینمایی یا تلویزیونی موفق، همکاری قوی و کار گروهی مشترک بین این دو نقش بسیار حیاتی است .

 

فهرست مطالب :

  • تهیه کننده کیست؟
  • وظایف یک تهیه کننده چیست؟
  • کارگردان کیست؟
  • وظایف کارگردان چیست؟
  • تفاوت بین تهیه کننده و کارگردان چیست؟

 

تهیه کننده کیست؟

تهیه کننده ، مسئول پیدا کردن و راه اندازی یک پروژه است. تامین مالی فیلم، استخدام فیلمنامه نویسان، کارگردان و اعضای اصلی تیم خلاق؛ و نظارت بر تمامی کارهای پیش تولید، تولید و پس تولید تا زمان اکران فیلم از وظایف تهیه کننده است .

 

اکثر تهیه کنندگان به طور فعال با دخالت مستقیم سر صحنه فیلمبرداری کار می کنند و همکاری نزدیکی با کارگردان دارند و بر مراحل و تدارکات تولید یک پروژه تصویر از ابتدا تا انتها نظارت می کنند. با این حال، برخی از تهیه‌کنندگان در ازای واگذاری حقوق داستان، یا کمک مالی به فیلم، فقط نام خود را نگه می‌دارند.

 

وظایف یک تهیه کننده چیست؟

یک تهیه‌کننده در طول فرآیند پیش‌تولید، تولید و پس تولید یک فیلم ، چندین کار انجام می‌دهد:

  • بودجه فیلم را تامین می‌کند : تهیه کننده در طی فرآیند پیش تولید، تلاش می کند تا بودجه مورد نیاز فیلم را تامین کند. تهیه کننده اول یک تیم خلاق متشکل از چند نفر تشکیل می‌دهد تا به آماده سازی پکیج ارائه فیلم به شرکت های تولید فیلم و استودیوهای فیلمسازی کمک کنند. یک تهیه‌کننده موفق از یک شرکت فیلمسازی یا استودیو ، چراغ سبز دریافت می‌کند یا از سرمایه‌گذاران برای شروع ساخت یک پروژه فیلم یا سریال تلویزیونی کمک مالی می‌گیرد.

 

  • به استخدام اعضای اصلی عوامل کمک می‌کند : تهیه‌کننده برای پیدا کردن کارگردان تلاش می‌کند (اگر کسی قبلاً به پروژه ملحق نشده باشد) و ممکن است برای نقش‌های اصلی به سراغ چند بازیگر مشهور برود. تهیه کننده با کارگردان همکاری خواهد کرد تا عوامل خلاق و اصلی فیلم مانند فیلمبردار (مدیر فیلمبرداری)، طراح تولید (طراح صحنه و لباس و …)، مسئول انتخاب بازیگران و سایر اعضای عوامل را جذب کنند. تهیه‌کننده یک «مجری طرح» هم استخدام می‌کند تا به تنظیم بودجه و زمان‌بندی رسیدگی کند.

 

  • تدارکات را مدیریت می‌کند : تهیه کننده ،به فرآیند انجام کار ، تدارکات و امور تجاری سر صحنه فیلمبرداری رسیدگی می کند، بر تمام جنبه های فیزیکی تولید از طریق عوامل تولید نظارت می‌کند و تولید فیلم را طبق برنامه ریزی و بودجه زیر نظر نگه می دارد.

 

  • برای نحوه بازاریابی فیلم برنامه ریزی می‌کند : این تهیه کننده است که تصمیمات کلیدی را در مورد برنامه های بازاریابی فیلم می‌گیرد ، چیزهایی مثل روابط عمومی، تبلیغات، پخش و توزیع فیلم .

 

کارگردان کیست؟

«کارگردان» شخصی است که بینش خلاقانه یک فیلم بلند، سریال تلویزیونی، نمایشنامه، فیلم کوتاه یا هر تولید تصویری دیگری را تعیین می‌کند. کارگردان باید کنترل هنری کاملی بر پروژه داشته باشد. علاوه بر این باید درک قوی از دانش فنی کارگردانی هم داشته باشد ، چیزهایی که در کلاس های کارگردانی تدریس می شود را بلد باشد،باید ارتباط شخصی یا عاطفی خوبی هم با متریال داشته باشند.

 

وظایف کارگردان چیست؟

کارگردان در پیش تولید ، سر صحنه فیلمبرداری و بعد از تولید یک فیلم مسئولیت های مختلفی دارد:

  • او باید یک تیم تولید تشکیل دهد : کارگردان با تهیه کننده شریک می شود تا گروه اصلی تولید فیلم شامل مجری طرح ، طراح تولید، مسئول لوکیشن، فیلمبردار و دستیار کارگردان را تشکیل دهند. هنگامی که اعضای اصلی گروه فیلمبرداری گرد هم می آیند، بقیه نقش ها هم به تدریج با توسعه تولید پر می شوند.

 

  •  باید یک تصویر ذهنی برای فیلم مجسم کند و آن را به گروه انتقال دهد : این کارگردان است که زبان بصری یک فیلم را شکل می‌دهد و آن را با اعضای عوامل خلاقه ، که مسئول تحقق این دید هنری هستند به اشتراک می گذارد. کارگردان با عوامل فیلمبرداری، برق و موسیقی ملاقات می کند تا در مورد تمام مولفه های تولید یک فیلم ، مثل انتخاب لنز، نور و موسیقی صحبت کنند. برای یک کارگردان خیلی مهم است که به زبان هر بخش سر صحنه فیلمبرداری صحبت کند تا بتواند با موفقیت نیازهای خود را به عوامل بیان کند.

 

  • انتخاب بازیگران با کارگردان است : یک کارگردان می تواند تصمیم بگیرد که کدام بازیگر برای نقش های فیلمش مناسب هستند. کارگردان قبل از انتخاب بازیگران، معمولاً اطمینان حاصل میکند که داستان را درک می‌کنند و به آن ها کمک می‌کند تا با استفاده از تکنیک ها یا استعدادهای خودشان ، کاراکتر را عینیت ببخشند .

 

  • بازیگران را در هر صحنه هدایت می کند: کارگردان در طول فیلمبرداری، بازیگر را هدایت میکند و به شکل گیری اجرای او کمک می‌کند. بازیگران باید همیشه با کارگردان در مورد اینکه شخصیت ها چه کسانی هستند و اینکه انگیزه هر شخصیت در هر صحنه چیست ، هم فکر باشند.

 

  • اطمینان حاصل می‌کند که هر بخش کار خود را انجام می دهد: کارگردان اغلب با هر بخش از تولید آشنا است. او باید مرتباً با سرپرست هر بخش تماس داشته باشد تا نیازهایشان را بیان کنند و اطمینان حاصل کند که دید هنری و خلاقانه‌اش به درستی به پرده سینما منتقل می شود.

 

  • به تدوینگر نکات را بیان می‌کند: پس از پایان فیلمبرداری، تدوینگر فیلم های خام گرفته شده توسط کارگردان را در یک داستان منسجم برش می‌دهد و مونتاژ می کند. سپس کارگردان فیلم ها را بررسی می‌کند تا بهترین نماها و زوایای دوربین را بیابد که بیشترین معنا را به داستان برای خلق اثر نهایی اضافه می‌کنند.

 

  • با تیم های پس تولید همکاری می کنند: یک کارگردان با تیم طراحی صدا، سرپرست موسیقی و تیم جلوه های بصری کار می کند تا مطمئن شود که هر کاری ک قرار است در پس تولید انجام دهند ، با دید کلی اثر هماهنگ است. زمانی که همه قطعات در جای مناسب قرار گرفتند، کارگردان وظیفه ارائه تایید نهایی را بر عهده دارد.  کارگردان معمولاً کنترل خلاقانه کاملی بر اثر دارد که به آن ها امکان می دهد تعیین کنند که پروژه چه زمانی به پایان رسیده است.

 

تفاوت بین تهیه کننده و کارگردان چیست؟

تفاوت اصلی بین تهیه کننده و یک کارگردان این است که تهیه کننده مولفه های تجاری و مالی ساخت فیلم را اداره می کند، در حالی که کارگردان بیشتر به جنبه های خلاقانه تولید یک اثر توجه دارد. تهیه کننده می‌تواند بازخورد ارائه دهد یا عناصر خلاقانه ای هم مطرح کند، اما نقش آن ها معمولاً بیشتر به تدارکات مربوط می‌شود. به همین صورت، یک کارگردان هم ممکن است در تصمیم‌گیری برخی جنبه‌های تدارکاتی، مثل برنامه‌ریزی روزهای فیلمبرداری و مدیریت خلاقانه بودجه، نقش داشته باشد. نقش‌های آن‌ها گاهی اوقات ممکن است با هم همپوشانی داشته باشند، اما در نهایت، کار تهیه‌کننده این است که پشتیبانی و دسترسی را فراهم کند، که کارگردان بتواند چشم‌انداز هنری فیلم را محقق کند.

دیدگاه‌ها (0)

*
*

14 + 13 =

تخفیف ویژه : 50 درصد تخفیف برای سفارش های بالای 1/5 میلیون تومانکلیک کنید
+