سینما اسکولز

راشومون: آشنایی با این فیلم تاثیرگذار ژاپنی و چهار درس مهم برای فیلمسازان مشتاق

راشومون: آشنایی با این فیلم تاثیرگذار ژاپنی، و چهار درس مهم برای فیلمسازان مشتاق 

فیلم «راشومون» محصول سال ۱۹۵۰ ساخته آکیرا کوروساوا در بسیاری از جاها توسط منتقدان و فیلمسازان به عنوان یکی از بهترین فیلم های سینمایی تمام دوران ها شناخته می شود. در این مقاله با تأثیرگذارترین جنبه های کارگردانی کوروساوا در این فیلم نمادین و چگونگی کشف ماهیت حقیقت از طریق یک روایت واحد که از چندین نقطه نظر بیان می‌شود آشنا خواهید شد .

 

فهرست مطالب:

  • راشومون چیست؟
  • اثر راشومون به چه معناست؟
  • چهار درس مهم از راشومون برای فیلمسازان مشتاق!

 

آموزش فیلمسازی توسط مارتین اسکورسیزی

 

راشومون چیست؟

راشومون فیلمی شاخص از آکیرا کوروساوا، فیلمساز ژاپنی و با بازی توشیرو میفونه، ماسایوکی موری، ماچیکو کیو و تاکاشی شیمورا است. این فیلم بر اساس داستان کوتاهی از ریونوسوکه آکوتاگاوا به نام «در بیشه» ساخته شده است.

داستان فیلم حول محور قتل یک سامورایی می‌چرخد و از طریق چهار روایت مختلف از چهار شخصیت مختلف روایت می شود.

  • فیلم در میانه یک باران سیل آسا با سه مرد شروع می شود، یک مرد عامی، یک هیزم شکن و یک راهب، که برای اینکه خیس نشوند زیر دروازه راشومون در کیوتو جمع شده اند.
  • هیزم شکن اخیراً جسد یک سامورایی کشته شده را پیدا کرده و به زودی برای شهادت به دادگاه احضار می شود.
  • سپس مخاطب داستان چگونگی قتل سامورایی را از طریق چهار بازگویی جداگانه و چهار فلش بک که از نقطه نظر شخصیت‌های مختلف روایت می‌شوند، مشاهده می‌کند.
  • هر داستان با دیگری کمی متفاوت است، اما همه به قتل سامورایی توسط یک راهزن که احتمالاً مسئول تجاوز به همسر سامورایی هم بوده، اشاره دارند.
  • در نهایت هیچ نتیجه گیری قطعی در مورد روایت قتل سامورایی حاصل نمی شود.

این فیلم در سال ۱۹۵۲ در اسکار مورد تقدیر قرار گرفت و برنده اسکار بهترین فیلم خارجی زبان هم شد.

 

اثر راشومون به چه معناست؟

«اثر راشومون» اصطلاحی است که برای تکنیک داستان سرایی به کار می‌رود که در فیلم کوروساوا به شهرت رسید. اثر راشومون پدیده‌ای است که طی آن چند نفر که شاهد یک رویداد بوده‌اند، نقطه نظر های متفاوتی درمورد آن رویداد را بیان می‌کنند.

در فیلم راشومون چهار روایت مختلف و باور پذیر ارائه می‌شود و مخاطب را وادار می‌کند تا به غیرقابل اعتماد بودن انسان و حافظه انسان فکر کند. از زمان راشومون، فیلمسازان دیگری هم از این تکنیک تقلید کرده و از آن به خوبی استفاده کرده‌اند.

روایت به سبک راشومون به مخاطب این امکان را می‌دهد که یک داستان واحد را از دریچه‌های متعدد ببیند و با توجه به نسخه ذهنی شخصیت ها از وقایعی که رخ دادند ، نسبت به آن ها احساسات چند بعدی داشته باشد.

 

چهار درس مهم از راشومون برای فیلمسازان مشتاق:

فیلمسازان مشتاق و جویای نام باید از اثر راشومون و تأثیر پیشگامانه‌ای که کوروساوا بر ساختار روایی فیلم ها گذاشت آگاه باشند. برخی از تأثیرگذارترین جنبه های کارگردانی کوروساوا در راشومون عبارتند از:

  1. استفاده از راوی غیر قابل اعتماد: راشومون چهار تفسیر متناقض از روایت مرکزی خود را از نقطه نظر چهار شخصیت مختلف بیان می‌‎کند. حقایق هر یک از روایت ها با یکدیگر متفاوت است و مخاطب به این باور می رسد که هیچ یک از روایت های راویان را نمی توان بی چون و چرا پذیرفت. کوروساوا با استفاده از راویان غیرقابل اعتماد ما را وادار می‌کند تا انگیزه های هر فرد را زیر سوال ببریم و با این کار، امکان خطا کردن حافظه انسان را بررسی می‌کند. فیلمسازان تا الان هم به استفاده از راوی غیرقابل اعتماد در آثار خود به شیوه های مشابه راشومون ادامه داده‌اند.
  2. فقدان نتیجه گیری: کوروساوا تصمیم گرفت فیلمش را با پایانی مبهم به پایان برساند. با اینکه بینندگان ممکن است انتظار داشته باشند که فیلم به سمت نتیجه گیری قطعی در حقایق و حل معمای قتل سامورایی سوق داده شود، کوروساوا بیشتر به کاوش در تفاوت های ظریف حافظه و خودخواهی انسان که نهادینه در طبیعت انسان است علاقه مند بود.
  3. تولید ساده و بی تکلف: کوروساوا هنگام نوشتن فیلمنامه راشومون تحت تأثیر سبک بی پیرایه تولید فیلم های صامت قرار گرفت. به این ترتیب تصمیم گرفت داستان خود را تنها به سه لوکیشن محدود کند. محدود کردن داستان خود و محدود کردن دامنه آن می تواند به شما کمک کند روی چند درونمایه روایی تمرکز کنید و شخصیت ها و انگیزه های آن ها را عمیق تر واکاوی کنید.
  4. فیلمبرداری خلاقانه: فیلمبردار فیلم، کازوئو میاگاوا ، از چندین تکنیک جدید و تجربی در هنگام فیلمبرداری راشومون استفاده کرده است. برخی از تکنیک‌هایی که میاگاوا استفاده می‌کند عبارتند از : استفاده از چندین نمای انفرادی کلوزآپ و تکیه بر نماهای دارای کنتراست برای تأکید بر پویایی روابط بین شخصیت‌ها .

دیدگاه‌ها (0)

*
*

چهار × دو =

تخفیف ویژه : 50 درصد تخفیف برای سفارش های بالای 1/5 میلیون تومانکلیک کنید
+