سینما اسکولز

نمای معرف چیست ؟ بهترین شیوه استفاده از نمای معرف در فیلم

نمای معرف چیست ؟ بهترین شیوه استفاده از نمای معرف در فیلم

 کارگردان در شروع یک صحنه،  باید کارهای زیادی را در مدت زمان کوتاهی انجام دهد. اول از همه باید فضای آنچه مخاطب قرار است تماشا کند را نشان دهد . نمای معرف این امکان را به کارگردان می دهد که تنها در چند ثانیه کوتاه به همه این ها و حتی چیزهای بیشتری دست پیدا کند.

 

فهرست مطالب :

  •  نمای معرف چیست؟
  •  تفاوت نمای معرف و مستر شات
  •  نمای معرف چه تفاوتی با سایر نماهای یک فیلم دارد؟
  •  هدف از نمای معرف چیست ؟

 

نمای معرف چیست؟

 نمای معرف در سینما و تلویزیون، به مخاطب اجازه می‌دهد با محیط صحنه‌ای که قرار است تماشا کند، آشنا شود. این نما هم نشان دهنده یک مکان است و هم اکثر اوقات نمایانگر یک زمان  – زمان هم میتواند زمانی از روز باشد و هم زمانی از تاریخ. (مثلا توجه کنید ببینید که آیا اسب و کالسکه ای در خیابان ها می چرخند؟ یا سفینه های فضایی در زمینه تصویر پرواز می کنند؟)

 

تفاوت نمای معرف و مستر شات :

 مسترشات یا نمای مستر پلانی است که در یک زاویه ثابت ، با حضور تمام بازیگران آن صحنه ، کنش یک صحنه را از ابتدا تا انتها ضبط میکند . مسترشات به عنوان یک نسخه کمکی عمل می‌کند که تدوینگر با داشتن آن می‌تواند در صورتی که فیلم های دیگر تمام نماها و زوایای لازم را نگرفتند ، به آن رجوع کند .
 تفاوت بزرگ نمای معرف و مسترشات در « مدت زمان » آن است. نمای معرف معمولاً فقط چند ثانیه طول می کشد، اما مسترشات می تواند تا چند دقیقه هم طول بکشد. به این ترتیب، مسترشات را می توان برش داد و به عنوان یک نمای معرف استفاده کرد، اما نمای معرف را نمی توان به عنوان مسترشات استفاده کرد.

 

 نمای معرف چه تفاوتی با سایر نماهای یک فیلم دارد؟

 اگر بخواهیم از نظر فنی بررسی کنیم ، نمای معرف معمولاً یک واید شات (که به آن لانگ شات نیز می گویند)، یک اکستریم لانگ شات یا یک نمای هوایی است که حجم زیادی از مکان و زمان صحنه را نشان می دهد. نمای معرف به چند دلیل با سایر نماهای یک فیلم متفاوت است :
  •  نمای معرف معمولاً فقط چند ثانیه طول می کشد.  نماهای معرف یک پیش زمینه از آنچه در شرف وقوع است آماده می کنند. بنابراین، نیازی نیست بیش از چند ثانیه طول بکشند.
  •  در نمای معرف کاراکترها حضور ندارند.  اکثر نماهای معرف بر محیطی که حادثه در آن اتفاق می افتد تمرکز دارند ، نه کاراکتر ها.
  •  در نمای معرف دیالوگ وجود ندارد.  در عوض،با موسیقی یا جلوه های صوتی همراه است.
  •    نمای معرف احساسات زیادی را برانگیخته نمی کند.  آن ها ممکن است یک پیش زمینه برای احساس یا حالتی که مخاطب قرار است ببیند ایجاد کنند، اما بیشتر کاربردی هستند تا بیانگر احساسی بخصوص.
  •  نمای معرف ممکن است یک فیلم آرشیوی باشد.  اگر در فیلم طبق شات لیست ، نیاز به یک نمای معرفِ ساده از لس آنجلسِ حال حاضر باشد ،  به جای اینکه عوامل را تحت فشار ضبط یک نمای هوایی یا هلی شات قرار دهید ، میتوانید از فیلم های استوک استفاده کنید !

 

 هدف از نمای معرف چیست ؟

نماهای معرف می توانند کاربرد های متعددی در یک فیلم داشته باشند، و فقط هم یک روش درست برای فیلمبرداری آن ها وجود ندارد. اکثر نماهای معرف به کارگردان کمک می کنند تا به یکی از موارد زیر دست یابد:
  •  انتقال به یک صحنه جدید:  نمای معرف به وضوح نشان میدهد که صحنه جدیدی در حال شروع شدن است.
  •  نشان دادن یا معرفی لوکیشن صحنه:  نشان دادن یک مکان شناخته شده و قابل تشخیص به مخاطب می گوید که داستان یا صحنه بعدی دقیقا کجا واقع شده است  . به عنوان مثال، نمایش نمایی از ساختمان امپایر استیت نشان می دهد که صحنه بعدی در شهر نیویورک اتفاق می افتد، یا تصویر بیگ بِن نشان می دهد که ماجرا در لندن واقع شده . خصوصا اگر داستان فیلم از شهری به شهر دیگر در چرخش باشد ، نماهای معرف این شکلی بسیار سودمند هستند .
  •  مشخص کردن زمان صحنه:  اکثر نماهای معرف یک زمان خاصی از روز را نشان می‌دهند. برای مثال، تصویری از طلوع خورشید در ساحل به مخاطب می گوید که صحنه بعدی در اوایل صبح یا در نزدیکی یک اقیانوس اتفاق می افتد.
  •  رساندن جزئیات کمکی:  استفاده از یک نمای معرف می تواند جزئیاتی را به مخاطب ارائه دهد که ممکن است در غیر این صورت از یک محیط ندانند . به عنوان مثال، در فیلم‌های جنگ ستارگان، نماهای معرف نشان می‌دهند که سیاره‌های مختلف چگونه‌اند ، شهرهای فوق مدرن چگونه به نظر می‌رسند و هواپیماهای مختلفی که مردم با آن ها در فضا سفر می‌کنند چه شکلی هستند .
  •  برجسته کردن عناصر داستانی : اگر جزئیاتِ زمان یا مکان برای یک داستان مهم باشد، نماهای معرف می توانند حسابی کمک کنند . مثلا اگر فیلم در مورد یک ورزشکار مشهور باشد ، صحنه تمرینی که با نمای معرفی از طلوع خورشید نشان داده شود، این مفهوم را می‌رساند که شخصیت اصلی به تمرین خود متعهد است .
  •  ارائه یک مفهوم : نمای معرف می تواند یک مفهوم یا موضوع کلی را هم معرفی کند. برای مثال، یک نمای آغازین از بالرین‌هایی که در یک استودیوی رقص باله میرقصند ، موضوع فیلم را مشخص میکند : باله .
 استفاده از نمای معرف همیشه ضروری نیست، اما زمانی که به خوبی از آن استفاده شود، می تواند به فیلمساز کمک کند تا داستان کامل تر و منسجم تری را بیان کند!!!

دیدگاه‌ها (0)

*
*

12 + پنج =

تخفیف ویژه : 50 درصد تخفیف برای سفارش های بالای 1/5 میلیون تومانکلیک کنید
+