سینما اسکولز

چگونه یک فیلم کمدی کارگردانی کنیم: ۸ نکته برای بهترین استفاده از فیلمنامه کمدی

چگونه یک فیلم کمدی کارگردانی کنیم: ۸ نکته برای بهترین استفاده از فیلمنامه کمدی!

کارگردانی کمدی کار ساده‌ای به نظر می‌رسد، اما برای کارگردانی فیلم های کمدی، باید دانش گسترده‌ای از این ژانر داشته باشید. چه در حال کارگردانی یک فیلم کمدی مستقل باشید ،چه یک فیلم پرهزینه با بودجه بالا، دانستن اصول کارگردانی کمدی به شما کمک می‌کند تا خودتان را برای موفقیت آماده کنید!

 

آموزش کمدی توسط جاد آپاتو

 

پنج نوع مختلف فیلم کمدی:

برای اینکه یک کمدی شگفت انگیز را کارگردانی کنید، باید در مورد زیر ژانرهای مختلف فیلم های کمدی و تفاوت آن‌ها با یکدیگر اطلاعات داشته باشید.

ژانر یک فیلم ، همه چیز از لحن و حال و هوا گرفته تا سبک فیلمبرداری اثر را تحت تاثیر قرار می‌دهد. به عنوان یک کارگردان کمدی، وظیفه شما این است که ژانری که در آن کار می کنید را خوب بشناسید. برخی از محبوب ترین ژانرهای فیلم های سینمایی و سریال های تلویزیونی کمدی عبارتند از:

 

  1. کمدی رمانتیک: کمدی های رمانتیک ، کمدی های موقعیتی هستند که حول محور یک آرک داستانی عاشقانه ساخته می شوند. کمدی رمانتیک ها عموماً داستان های نشاط آوری دارند و مخاطبان زیادی را به خود جذب می‌کنند. فیلم‌هایی مثل : «وقتی سالی با هری ملاقات کرد» و «بی‌خواب در سیاتل» از نمونه‌های معروف کمدی‌های رمانتیک هستند.
  2. کمدی اسلپ استیک: کمدی بزن‌بکوب یا اسلپ استیک Slapstick یک ژانر کمدی است که در آن اکثراً صحنه‌های جنجال و زدوخورد نقش اصلی را ایفا می‌کند. برخی از اولین نمونه‌های فیلم‌های کمدی هالیوودی ، به سبک اسلپ‌استیک هستند، عمدتاً به این دلیل که فیلم ها صدا نداشتند بنابراین مجبور بودند برای جذب مخاطبان به شوخی‌های فیزیکی و تحرک بدنی تکیه کنند. سنت کمدی اسلپ استیک را می توان در فیلم های معاصرتری مثل فرنچایز «آستین پاورز» هم مشاهده کرد. کمدی‌های اسلپ‌استیک جدید اغلب از طنزهای مختلف و شوخی‌های حال بهم زن استفاده می‌کنند که برای خیلی از مخاطبان سینمای تجاری جذاب است.
  3. پارودی: فیلم های سبک پارودی عموماً کلیشه های جا افتاده در ژانر فیلم دراماتیک را هجو یا تقلید می کنند. پارودی ها به طور کلی یک ژانر بخصوص مثل تریلر یا اکشن را برای تقلید طنز‌آمیز خود انتخاب می کنند! فیلم هایی مثلAirplane!  یا مجموعه فیلم Scary Movie از نمونه های معروف و محبوب پارودی هستند.
  4. ماکیومنتری: ماکیومنتری یا مستندنما ، فیلم های کمدی یا سریال های تلویزیونی است که رویدادهای خیالی داستان خود را در قالب یک مستند واقعی نشان می‌دهد. فیلم‌های مستندنما توسط کارگردان آمریکایی ، کریستوفر گست با فیلم‌های ماکیومنتریThis Is Spinal Tap (1984) و Best in Show (2000) محبوب شدند. پس از موفقیت ماکیومنتری هایی مثل The Office و Parks and Recreation، سریال های تلویزیونی مستندنما برای مدتی بر چشم‌انداز تلویزیون تسلط داشتند.
  5. سوررئال/ابزورد: کمدی سورئال یا پوچ گرایانه سبکی از کمدی است که حول محور یک کمدی موقعیت غیرمنطقی یا نامعقول بنا شده است. کمدی های سورئال اغلب بر یک سبک طنز که در آن بازیگر قیافه ای خشک و سرد بر چهره دارد تکیه دارند تا ایده های به ظاهر پوچ را به شیوه ای جدی و مستقیم بیان کنند. بریتانیا، سنت غنی در کمدین‌های پوچ‌گرای چهره سنگی و گروه‌های کمدی مثل مانتی پایتان دارد که در دهه ۱۹۷۰ آثار باکس آفیس زیادی مثل مانتی پایتون و جام مقدس و زندگی برایان را تولید کردند.

 

هشت نکته برای کارگردانی و فیلمبرداری فیلم های کمدی:

کارگردانی آثار کمدی کار سخت و پر زحمتی است. برای همین خوب است که یک سری نکات و ترفندهای ضروری را بدانید تا خودتان را برای رسیدن به اهداف آماده کنید!

  1. به انتخاب بازیگران خیلی توجه کنید: یک فیلمنامه کمدی عالی، بدون بازیگران خوب هیچ ارزشی ندارد. موقع کارگردانی یک فیلم کمدی، کارگردان باید زمان زیادی را در فرآیند انتخاب بازیگران و کار با بازیگران صرف کند تا مطمئن شود که بهترین بازیگران ممکن را برای فیلم خود به کار می‌گیرد. بازیگران کمدی درجه یک اغلب از رشته های مختلفی به دنیای کمدی وارد می‌شوند. خیلی از استندآپ‌ کمدین ها و نویسندگان کمدی می‌توانند بازیگران خوبی باشند، وقتی که متریال درستی در اختیارشان قرار گیرد.
  2. از بداهه‌پردازی استفاده کنید: تشویق بازیگران به انجام بداهه‌پردازی سر صحنه اغلب اوقات می‌تواند یک صحنه بی مزه یا پیش پاافتاده را به یک شاهکار کمدی تبدیل کند. بعضی از خنده‌دارترین و نمادین‌ترین لحظات در فیلم‌های کمدی بزرگ، نتیجه بداهه‌پردازی هاست. خیلی مهم است که به عنوان یک کارگردان، قوانین بداهه‌پردازی را بلد باشید و بدانید که چطور بازیگر را به انجام بداهه‌پردازی تشویق کنید و در صحنه هدایت کنید،بدون اینکه بیش از حد در کارش دخالت داشته باشید. خیلی از کارگردانان بزرگ کمدی سابقه بداهه‌پردازی دارند و می توانند با بازیگران از تجربه های خود صحبت کنند. گنجاندن بداهه‌پردازی در فرآیند تمرین هم می‌تواند روش مفیدی برای خلق یک سری چیزها ، قبل از شروع فیلمبرداری باشد.
  3. روی شیوه بیان جوک ها کار کنید: جوک و شوخی بخش بسیار مهمی از یک کمدی بزرگ است. با این حال، همه فیلمنامه های کمدی با محوریت شوخی نوشته نمی شوند. جوک ها حول محور یک وضعیت و پانچ لاین مستقل ساخته می‌شوند، در حالی که بقیه دیالوگ ها، شخصیت محور هستند و در تناسب با کل صحنه نوشته می‌شوند. به عنوان کارگردان، وظیفه شما این است که بازیگرانی را انتخاب کنید که تفاوت این را می دانند و حواسشان هست که موقع فیلمبرداری دیالوگ ها را به شیوه درست بیان کنند.
  4. تفاوت‌ سریال های تلویزیونی تک دوربینه و چند دوربینه را بدانید: کمدی‌های تلویزیونی به طور کلی به دو دسته مختلف تقسیم می‌شوند: تک دوربینه و چند دوربینه. همانطور که از نام آنها پیداست، تفاوت بین این دو مربوط به تعداد دوربین هایی است که در هر زمان معین فیلمبرداری می کنند. سریال های چند دوربینه معمولاً در استودیو و اغلب در مقابل تماشاگران استودیویی فیلم‌برداری می‌شوند. اکثر کمدی های کلاسیک مثل Cheers یا Friends سریال های چند دوربینه هستند. سریال های تلویزیونی تک دوربینه مثل یک فیلم بلند با یک دوربین گرفته می شوند. سریال های تک دوربینه هم می‌توانند در استودیو یا در خود لوکیشن فیلمبرداری شوند.
  5. یک فیلمبردار خوب استخدام کنید (DP): یک مدیر فیلمبرداری خوب می‌تواند به شما کمک کند خیالات کمدی خود را به پرده بزرگ سینما منتقل کنید. حتی بهترین کارگردانان هم از مدیران فیلمبرداری ماهر کمک می‌گیرند تا به نماها سروسامان ببخشد و حواسش باشد که همه چیز به خوبی پیش برود.
  6. متریال و ژانر خود را مطالعه کنید: اگر می خواهید یک کمدی کارگردانی کنید، هر کمدی که به دستتان می‌رسد را تماشا کنید. کارگردانان بزرگ کمدی را مطالعه کنید و کارشان را الگوی خود قرار دهید . برای یادگیری تکنیک های کارگردانی کمدی ، هیچ راهی بهتر از تماشای کارهای کارگردان های مورد علاقه تان و توجه به سبک ها و انتخاب های آنها وجود ندارد. اگر در شهری مثل لس آنجلس یا نیویورک زندگی می‌کنید، پاتوق های کمدی زیادی وجود دارد که می‌توانید اجراهای زنده کمدی تماشا کنید و زمان‌بندی کمدی هاو ساختار جوک ها را بررسی کنید.
  7. با دقت تدوین کنید: کمدی های خفن اغلب در اتاق تدوین شکل می‌گیرند. بهترین فیلمنامه‌ها ممکن است در پس‌تولید ویران شوند و برعکس، یک فیلمنامه متوسط ممکن است به یک کمدی ناب تبدیل شود. قبل از شروع پس‌تولید، همه چیزهای ممکن درباره فرآیند تدوین را یاد بگیرید ، سپس یک تدوینگر خوب پیدا کنید که بتواند به شما کمک کند تا فیلمتان را به یک اثر نهایی خوش ساخت تبدیل کنید.
  8. با فیلم های کوتاه تمرین کنید: اگر یک کارگردان تازه کار هستید، روند کارگردانی می‌تواند بسیار دلهره آور باشد. با این وجود، الان بهترین زمان برای ساخت فیلم های شماست! چه میانسال باشید و چه دبیرستانی، اگر گوشی هوشمند و نرم افزارهای ساده تدوین دارید، می‌توانید فیلم های کوتاه کمدی با کیفیت بالا بسازید. بهترین راه برای یادگیری این است که دائم بنویسید و کارگردانی کنید.

دیدگاه‌ها (0)

*
*

نوزده + 8 =

جشنواره نوروزی تمدید شد : 35 درصد تخفیف بر روی تمامی محصولات + 50 درصد تخفیف بیشترکلیک کنید
+