سینما اسکولز

۱۰ قانون مهم در تدوین ویدیو

۱۰ قانون مهم در تدوین ویدیو

تدوین بدون شک یکی از مراحل مهم و حساس هر تولید ویدیویی در سطح حرفه‌ای است. در این مقاله ده قانون مهم در این زمینه را می‌خوانید که توسط خانم «Gretchen Siegchrist» راهنمای وبسایت Adobe.com تهیه شده است.
با بکارگیری این قوانین می‌توانید به سبک کلاسیک و بدون استفاده از ترنزیشن‌های مختلف، جریان فیلم خود را روان و بدون اشکال دربیاورید.
البته که قوانین برای شکسته شدن ایجاد شده‌اند و تدوینگران خلاق همیشه از این طریق توانسته‌اند خلاقیت خود را در کار به نمایش بگذارند. اما اگر به تازگی در این عرصه ورود کرده‌اید، بهتر است با این قواعد و اصول پایه‌ای آشنا شوید تا بتوانید مهارت خود را به مرور زمان و با کسب تجربه بیشتر توسعه دهید.

 

استفاده از تکنیک B-Roll

تکنیک B-Roll به استفاده از ویدیوهایی گفته می‌شود که جزئیات دیگری را از موضوع نشان می‌دهند و به طور عمومی جنبه داستانی کار را بالا می‌برند.
برای مثال، در پوشش یک بازی بین دانش‌آموزان مدرسه‌ای، در کنار فیلمبرداری از خود بازی می‌توانید از محیط بیرون مدرسه، برنامه، صورت و واکنش‌های تماشاگران بازی، بازیکنان ذخیره و یا لباس‌های آنان در رختکن نیز فیلم بگیرید.
از این فیلم‌ها برای پوشش دادن هر نوع کات یا ترنزیشن از یک صحنه به یک صحنه دیگر استفاده نمایید.

 

پرش نداشته باشید

برش پرشی هنگامی مورد استفاده قرار می‌گیرد که دو برداشت متوالی با یک دوربین انجام داده و سوژه مورد نظر در این دو برداشت عوض شده باشد که بیشتر در تدوین مصاحبه‌ها و در زمانی به کار می‌رود که بخواهید برخی از کلمات یا عباراتی که سوژه بیان می‌کند را حذف نمایید.
اگر بخواهید هر دو نما را به صورت افقی در کنار هم داشته باشید، تغییر مکان کمی که سوژه انجام می‌دهد، برای مخاطب چندان جالب به نظر نمی‌آید. پس به جای آن بهتر است اینگونه موارد با تکنیک B-Roll یا fade برطرف شود.

 

روی خط تراز بمانید

هنگامی که در حال فیلمبرداری هستید، تصور کنید که یک خط افقی ۱۸۰ درجه بین شما و سوژه قرار دارد. با در نظر گرفتن این مورد می‌توانید پرسپکتیو مناسبی ایجاد کنید که برای مخاطبین طبیعی به نظر بیاید.
برای حفظ جذابیت در مصاحبه می‌توانید نماهای متعددی از پرسپکتیو و زوایای مختلف بگیرید. اگرچه همیشه باید در نظر داشته باشید که در جهت نمایش تصویر، ثبات داشته باشید.
این بدان معنی است که از محور بازی یا خط فرضی (Axis of Action) که جهت فوکوس و تمرکز روی سوژه را نشان می‌دهد نباید عبور کنید. طبق قانون ۱۸۰ درجه می‌توانید دوربین را در هر کجا از محدوده ۱۸۰ درجه  نسبت به سوژه حفظ نمایید.
بدون در نظر داشتن موارد زیر نباید از خط فرضی عبور نمایید:
  1. استفاده از یک نمای متحرک که عبور از خط فرضی را نشان می‌دهد.
  2. روی صفحه قید کنید که نما از طریق زاویه معکوس ضبط شده و مربوط به رویدادهای ورزشی است. اگر فوتیجی را ادیت می‌کنید که در آن این قانون نادیده گرفته شده، از نماهای B-roll بین آن‌ها استفاده نمایید. از این طریق، تغییر پرسپکتیو ناگهانی صورت نگرفته و اصلاً قابل تشخیص نخواهد بود.

زوایای ۴۵ درجه‌ای

وقتی صحنه‌ای را تدوین می‌کنید که با استفاده از زوایای مختلف دوربینی ضبط شده، همیشه سعی کنید که از نماهایی استفاده کنید که حداقل از زاویه ۴۵ درجه‌ای نسبت به سوژه فیلمبرداری شده است. در غیر این صورت نماها بسیار مشابه به نظر می‌رسند و برای مخاطب مانند برش‌های پرشی دیده می‌شود.

 

کات در حین حرکت

حرکت باعث می‌شود که چشم بیننده، برش‌های ناشی از تدوین را متوجه نشود. هنگامی که می‌خواهید از یک تصویر به یک تصویر دیگر برش ایجاد کنید، همیشه سعی کنید که این کار را زمانی انجام دهید که سوژه در حرکت باشد.
برای مثال، کات کردن در زمانی که یک سوژه سر خود را به طرف یک در می‌چرخاند که در حال بسته شدن است، بهتر و روان‌تر از زمانی است که سر سوژه ثابت بوده و تصویر به دری که در حال بسته شدن است، کات داده می‌شود.

 

تغییر فاصله کانونی

وقتی که دو نما از یک سوژه دارید، کات بین نمای نزدیک و زاویه عریض کار آسانی خواهد بود. پس هنگامی که از یک مصاحبه یا رویدادی طولانی مدت مانند یک عروسی فیلمبرداری می‌کنید، برخی اوقات استفاده از فواصل کانونی متفاوت ایده مناسبی است.
نمای عریض و نمای متوسط را می‌توان پشت سر هم استفاده کرد. این کار به شما امکان می‌دهد که بخش‌های مختلفی را با یکدیگر تدوین و ویرایش کنید و ترتیب نمایش نماهای مختلف را بدون ایجاد برش‌های پرشی واضح تغییر دهید.

 

برش با استفاده از المان‌های مشابه

در فیلم «اینک آخرالزمان» صحنه‌ای وجود دارد که در آن تصویر از یک پنکه سقفی به یک هلیکوپتر کات داده شده است. این تغییر با اینکه ناگهانی صورت می‌گیرد، اما وجود المان‌هایی که در هر دو تصویر مشابه به هم هستند، تصویر را روان و تدوین را خلاقانه کرده است.
شما نیز می‌توانید از این تکنیک در موارد مشابه استفاده کنید. مثلاً ایجاد برش از تصویر یک گل روی کیک عروسی به گل سینه داماد برش ایجاد کنید و یا زاویه دوربین در یک نما را به سمت آسمان تغییر داده و در برگشت دوربین به پایین، صحنه دیگری را قرار دهید.

 

برش‌های خاص

گاهی پیش می‌آید که یک المان کل تصویر را می‌پوشاند و فرصت خوبی برای ایجاد برش از یک صحنه به یک صحنه دیگر ایجاد می‌کند؛ برای مثال، زمانی که یک شخص با کت و شلوار از جلوی تصویر رد می‌شود.
چنین جلوه‌ای را می‌توانید به صورت دستی و در نرم‌افزارهای تدوین و ویرایش ویدیو ایجاد کنید و یا از مواردی که به طور طبیعی در طول فیلمبرداری رخ داده استفاده نمایید.

 

انطباق داشتن تصاویر در یک صحنه

زیبایی تدوین به این است که فوتیج‌های یک صحنه را خارج از ترتیب خود و یا در زمان‌های مختلفی در طول کار به گونه‌ای استفاده کنید که به صورت پیوسته به نظر بیایند.
اگرچه برای انجام صحیح این کار، نماها باید با یکدیگر انطباق داشته باشند. برای مثال، اگر یک سوژه از قسمت راست تصویر خارج می‌شود باید در نمای دیگر از سمت چپ وارد شود. در غیر این صورت، اینطور به نظر می‌آید که وی دور زده و یا در جهت دیگری در حال حرکت است.
یا اگر سوژه در یک نما چیزی در دست دارد، سعی کنید نمای بعدی که برای نمایش دادن انتخاب می‌کنید، نمایی نباشد که چیزی در دست وی نیست. اگر نماهایی ندارید که کاملاً با یکدیگر انطباق داشته باشند، استفاده از تکنیک B-Roll را فراموش نکنید.

 

دلایل منطقی داشته باشید

هر برشی که در تصویر انجام می‌دهید باید دلیل منطقی داشته باشد. گاهی این دلیل می‌تواند تکان‌های دوربین در یک نما باشد یا اینکه کسی از جلوی دوربین رد شده و لازم است که تصویر یک برش داشته باشد.
توجه کنید که کات و برش تصاویر به هر دلیلی که صورت بگیرد، باید به روایت داستانی که می‌گویید کمک کرده و آن را ارتقا دهد.

دیدگاه‌ها (0)

*
*

دو × 2 =

تخفیف ویژه : 50 درصد تخفیف برای سفارش های بالای 1/5 میلیون تومانکلیک کنید
+