سینما اسکولز

۵ فیلم نمادین که الهام بخش مارتین اسکورسیزی بوده‌اند !

۵ فیلم نمادین که الهام بخش مارتین اسکورسیزی بوده‌اند!

«مارتین اسکورسیزی»، فیلمساز بزرگ و برنده جوایز متعدد، بر تعداد بی شماری از کارگردانان سراسر جهان تأثیر گذاشته است، اما خود مارتین هم تحت تأثیر خیلی از هنرمندان قبل از خودش قرار داشته. برای اسکورسیزی، این خیلی مهم است که از فیلم‌هایی که پیش از شما ساخته شده‌اند آگاه باشید و آن‌ها را دوباره تفسیر کنید، نه با این هدف که بخواهید به طور خاص چیزی از آن ها بیاموزید، بلکه ببینید آیا باعث برانگیختن کنجکاوی یا علاقمندی شما می‌شوند یا نه. مارتین اسکورسیزی به عنوان یک فیلمساز موفق، اغلب به استادان فیلمسازی که قبل از او بودند نگاه می‌کند تا روند خود و همچنین برخی از نمادین ترین انتخاب های خلاقانه خود را شکل دهد.

 

مارتین اسکورسیزی به عنوان یک فیلمساز بزرگ که بیش از ۵۰ سال تجربه کارگردانی و ساخت برخی از برجسته ترین فیلم های تاریخ سینما مثل رفقای خوب (۱۹۹۰)، کازینو (۱۹۹۵)، رفتگان (۲۰۰۶)، گرگ وال استریت (۲۰۱۳) و مرد ایرلندی (۲۰۱۹) را دارد، در این مقاله چند تا از فیلم هایی که بیشترین تأثیر را بر او داشته اند را با شما به اشتراک می‌گذارد.
آموزش فیلمسازی توسط مارتین اسکورسیزی

 

آثاری که الهام بخش مارتین اسکورسیزی بوده‌اند:

چه در سرعت دوربین باشد، چه زاویه نماها، بازی بازیگران و یا حتی رنگ‌هایی که استفاده می‌شوند، مارتین از بسیاری از عناصر مختلف فیلم‌های کلاسیک الهام گرفته است.

 

در برخی از فیلم‌ها، ادای احترام مارتین به آثار محبوب‌ قدیمی‌اش آشکار است، مثلاً اینکه در صحنه پایانی فیلم «رفقای خوب» صحنه‌ی «سرقت بزرگ قطار» اثر ادوین اس پورتر (۱۹۰۳) را منعکس می‌کند. اگر به فیلم‌شناسی او نگاه کنید، مشخص است که برخی از قوی‌ترین الهام‌های مارتین، فیلم‌های گانگستری قدیمی بوده‌اند. مثلاً The Irishman که در سال ۲۰۱۹ اکران شد، جدیدترین تلاش مارتین برای بازگشت به ژانر درام جنایی است و در حال حاضر به عنوان یکی از بهترین آثار او مورد تحسین قرار گرفته است.

 

از فیلم‌ها و سازندگانی که تأثیر عمیقی بر فیلم‌سازی مارتین اسکورسیزی گذاشتند میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. همشهری کین (۱۹۴۱): شاهکار اورسن ولز همه چیز را در مورد موقعیت دوربین و تدوین به مارتین آموخت. ولز یک شخص ریسک‌پذیر بود و همین به مارتین الهام بخشید که به دنبال ثبت نماهای منحصربه‌فرد خودش باشد. زوایای دوربین مارتین اغلب با انگیزه شخصیت همراه است و با ویرایش سرعت چنین لحظاتی، می‌تواند تنش ایجاد کند یا احساس یک شخصیت را نشان دهد.
  2. کفش های قرمز (۱۹۴۸): فیلم کلاسیک موزیکال مایکل پاول و امریک پرسبرگر که منحصر به فرد، دارک و زیبا ساخته شده بود، یکی از اولین الهامات خلاقانه برای مارتین اسکورسیزی جوان بود. «کفش‌های قرمز» در اصل درباره تعهد عمیق یک رقصنده باله به هنر خود و تأثیری است که وسواس فکری می‌تواند روی یک فرد بگذارد. مارتین از یک همچین احساسات مشابهی در گاو خشمگین (۱۹۸۰) استفاده کرد.
  3. جویندگان (۱۹۵۶): در فیلم جویندگان اثر جان فورد، که اغلب از آن به عنوان یکی از بهترین وسترن‌های آمریکایی در تمام دوران یاد می‌شود، جان وین نقش اصلی تاریک و پیچیده را بازی می‌کند که با قطب‌نمای اخلاقی پیچ و تاب خورده  خود هدایت می‌شود. این فیلم تأثیر زیادی بر مارتین داشت، او از ویژگی های پریشان کننده و نامطلوب برای شخصیت اصلی خود تراویس در راننده تاکسی (۱۹۷۶) استفاده کرد.
  4. ژول و ژیم (۱۹۶۲): ریتم سریع و استفاده از وویس اُور در این فیلم کلاسیک از فرانسوا تروفو اغلب به عنوان الهام بخش بزرگ فیلم Goodfellas یاد می‌شود. در ژول و ژیم، از وویس اُور برای ابراز شادی و گرمی بین دو شخصیت اصلی و شیوه زندگی آزادانه آن ها استفاده می شود. مارتین به این نتیحه رسیده بود که وویس اُور فقط راهی برای انتقال اطلاعات نیست. بلکه می تواند راهی برای غنی سازی داستان و شخصیتی باشد که قبلاً آنجا بودند. صداگذاری می تواند یک عنصر سینمایی باشد نه یک عنصر ادبی.
  5. مده‌آ (۱۹۶۹): فیلم مده‌آ اثر پیر پائولو پازولینی، مثل خیلی از فیلم‌های دیگرش، چندان درگیر طراحی تولید نبود و حس آزادی و اصالت داشت. مارتین اغلب اهمیت ساده نگه داشتن چیزها را بیان می‌کند، و به این دلیل است که او در اوایل آموخته بود که گاهی اوقات زیبایی در سادگی‌ست. مارتین توانایی پازولینی در انجام کارهای بزرگ با ساده ترین چیز ها را تحسین می کرد.

دیدگاه‌ها (0)

*
*

دو × یک =

تخفیف ویژه : 50 درصد تخفیف برای سفارش های بالای 1/5 میلیون تومانکلیک کنید
+