سینما اسکولز

عکاسی انتزاعی: چگونه عکس های انتزاعی بگیریم؟

عکاسی انتزاعی: چگونه عکس های انتزاعی بگیریم؟

بسته به رویکرد عکاس، هر سوژه میتواند به کانون توجه یک عکس انتزاعی تبدیل شود. در این مقاله، با عکاسی انتزاعی و نحوه ثبت مفاهیم انتزاعی جالب که انتظارات بیننده را به چالش میکشد، آشنا خواهید شد.

 

فهرست مطالب:

  • عکاسی انتزاعی به چه معناست؟
  • ۴ عنصر عکاسی انتزاعی
  • ۴ نمونه جسته از عکاسی انتزاعی
  • ۵ نکته برای گرفتن عکس های انتزاعی

 

عکاسی انتزاعی به چه معناست؟

عکاسی انتزاعی، سبکی از عکاسی تجربی است و شامل به تصویر کشیدن تصاویری است که ارتباط مستقیمی با واقعیت ندارند و با نورها، اشکال، بافت ها و الگوهای مختلف سر و کار دارند. عکاسان انتزاعی ممکن است سوژه ای را بگیرند و آن را به نور، شکل، رنگ یا بافتی خلاصه کنند تا تصویر سنتی تصاویر واقعی را تغییر دهند یا از تجهیزات ویژه، متریال قابل تغییر و ابزارهایی برای پردازش یا ایجاد تغییر در تصویر استفاده کنند.

هدف از این سبک عکاسی، فراتر رفتن از بازنمایی های معمول از اشیاء روزمره و پرداختن به جزئیات برای ایجاد تصویری است که بیننده را وادار کند به همه چیز متفاوت نگاه کند.

 

۴ عنصر عکاسی انتزاعی:

با اینکه عکاسی انتزاعی از قوانین سختگیرانه عکاسی در سایر ژانرهای عکاسی (مانند عکاسی عروسی یا عکاسی پرتره) پیروی نمیکند، یک سری عناصر کلیدی باعث افزایش تاثیرگذاری بر عکاسی انتزاعی می شوند، مثلاً:

 

۱- زاویه: انتخاب زوایای دید مختلف هنگام عکاسی، روی بازنمایی و تفسیر سوژه مورد نظر تاثیر میگذارد. عکاسان در فرآیند ویرایش ممکن است تصویر انتزاعی خود را تغییر دهند تا جذابیت بصری ایجاد کنند.

 

۲- ترکیب بندی: یک تصویر انتزاعی، یک نقطه مورد توجه در تصویر را انتخاب میکند و بیننده را با استفاده از ترکیب بندی قوی به سمت آن هدایت میکند. چیدمان و تعادل بین اشکال، بافت ها و الگوها بر نحوه حرکت چشم بیننده در تصویر تأثیر می گذارد.

 

۳- نورپردازی: بسته به اینکه یک عکاس چگونه نورپردازی خود را تنظیم میکند، افزودن منابع نوری مختلف می‌تواند به دراماتیک کردن، تأکید یا افزودن وزن اضافی به نقاط، جزئیات یا موضوعات خاص در یک تصویر کمک کند. نورپردازی به تنظیم لحن و احساسات تصویر کمک میکند و نقش زیادی در زیبایی شناسی کلی اثر دارد.

 

۴- سادگی: سادگی یک عنصر کلیدی در ایجاد یک ترکیب انتزاعی است. حذف عوامل حواس پرتی و بی ربط به هماهنگ کردن یک عکس انتزاعی و ایجاد یک نتیجه قابل درک از نظر بصری کمک میکند.

 

۴ نمونه جسته از عکاسی انتزاعی:

در سال ۱۹۲۲، عکاسی به اسم «آلفرد اشتیگلیتس» یک سری مطالعات انجام داد که به محبوبیت عکاسی انتزاعی در قرن بیستم کمک کرد. مجموعه تصاویر او ، بازنمایی فرم های گویایی بودند که از بازنمایی واقعی آن سوژه فاصله داشتند. عکاسان دیگری مانند ماینور وایت و آرون سیسکیند هم راه او را پیش گرفتند و مرزهای هنر انتزاعی را جابجا کردند و در عین حال از سوررئالیسم و ​​اکسپرسیونیسم انتزاعی هم الهام گرفتند. در اینجا چند عکاس انتزاعی قابل توجه و برخی از شناخته شده ترین تصاویر آن ها آورده شده است:

 

۱- «شناگر زیر آب» اثر آندره کرتس (۱۹۱۷) : کرتس این عکس را در حالی گرفت که در حال بهبودی از زخم گلوله ناشی از جنگ جهانی اول بود. این عکس که بر تصویر مرد جوانی (برادرش) در حال شنا در استخر تمرکز دارد، همچنان تاثیرگذار است. در تصویر، کرتس در موج های سطح استخر اعوجاج ایجاد کرده و علاقه خود به مفاهیم ترکیبی و استعاری به عنوان بازتابی از خود زندگی را نشان می دهد.

 

۲- «بوسه» اثر من ری (۱۹۲۲): در سال ۱۹۲۲، هنرمند تجسمی من ری (اسم اصلی او امانوئل رادینسکی بود) از تکنیک «بی دوربین» یا نورنگاره استفاده کرد – که خودش آن را “رایوگراف” نامید – که شامل قرار دادن یک شی به صورت مستقیم روی کاغذ حساس به نور و قرار دادن آن در معرض نور بود. برای ایجاد این رایوگراف نمادین، ری تصویر سر دو نفر را که در حال بوسیدن (خودش و کیکی دو مونپارناس) بودند و با دستان خود صورت یکدیگر را گرفته بودند را به عکس منتقل کرد.

 

۳- “فونکتورم برلین” اثر لاسلو موهولی-ناگی (۱۹۲۸): این عکس انتزاعی معروف که از بالای برج رادیویی برلین گرفته شده است، اشکال هندسی مختلف، مثلث‌های کنار هم و دایره‌هایی با کیفیت‌های مختلف نور را به تصویر کشیده است. این تصویر بخشی از مجموعه‌ای بود که موهولی ناگی در آن از عکاسی هوایی استفاده کرد، که به بیننده اجازه می‌داد تا با واقعیت به روش‌هایی که قبلا غیرممکن بود درگیر شود.

 

۴- “قطره کاغذ” اثر ولفگانگ تیلمن (۲۰۰۶)” : این عکس ، تصویر یک ورق کاغذ پیچ خورده است که به دلیل استفاده تیلمن از نور و کشش، تشخیص آن به عنوان محصول کاغذی دشوار است. این تصویر که کیفیتی رویایی دارد، تیلمن را به ایجاد مجموعه‌ای با تمرکز بر کاغذ تاریک‌خانه‌ای که توسط نورهای رنگی تا شده و روشن شده بود، سوق داد.

 

۵ نکته برای گرفتن عکس های انتزاعی:

شما با استفاده از ابزارهای پیشرفته ای که اکنون برای پس تولید وجود دارد، می توانید عکاسی انتزاعی خود را ارتقا دهید. اما برای گرفتن این عکس ها به تجهیزات گران قیمت نیاز نیست. به این پنج نکته برای گرفتن یک عکس انتزاعی که از نظر بصری جذاب باشد توجه کنید:

۱- در تصویر خود بافت هم بگنجانید: بافت به عکس جسمانیت میبخشد و به پرورش روایت تصویر کمک می‌کند. استفاده از بافت های مختلف به هدایت توجه بیننده به نقاط استراتژیک در یک تصویر کمک میکند.

۲- با رنگ های مختلف بازی کنید: در تصاویر خود از رنگ ها استفاده کنید، رنگ میتواند به عنوان یک ابزار قدرتمند برای جلب توجه بیننده و درک بهتر کیفیت احساسی تصویر شما عمل کند.

۳- با اشکال و فرم ها بازی کنید: در حالی که اشکال دو بعدی (مانند دایره ها و مثلث ها) هم دارای طول و عرض هستند، ولی کلاً فرم ها اشکال سه بعدی هستند که طول، عرض و عمق دارند. شکل و فرم با هم پایه و اساس عکاسی انتزاعی را تشکیل می دهند و به درک بصری ما از جهان می افزایند. بازی با سرعت شاتر، ISO و زمان‌های نوردهی طولانی می‌توانند جلوه تاری حرکتی ایجاد کنند که به تشخیص اشکال و فرم‌ها کمک می‌کند.

۴- عکاسی ماکرو انتزاعی را امتحان کنید: از یک لنز ماکرو، آداپتور، یا لوله های افزودنی برای گرفتن عکس های ماکروی نزدیک از سوژه ها استفاده کنید. استفاده از ابزارهای ماکرو به شما کمک می کنند تا عناصر ترکیبی مختلف عکس خود مانند رنگ، بافت و نور را بهبود ببخشید.

۵- از عناصر مینیمالیستی استفاده کنید : مینیمالیسم، یعنی استفاده از عناصری مانند اشکال هندسی ساده برای انتقال یک تجربه بصری و به تصویر کشیدن محدودیت. از خود بپرسید که چه عناصری باید در یک تصویر گنجانده شوند و اطمینان داشته باشید که بیننده شما می تواند آنچه را که در خارج از کادر اتفاق می افتد تصور کند.

دیدگاه‌ها (0)

*
*

پنج − یک =

تخفیف ویژه : 50 درصد تخفیف برای سفارش های بالای 1/5 میلیون تومانکلیک کنید
+