سینما اسکولز

نحوه ظاهر کردن فیلم در خانه در ۱۲ مرحله

نحوه ظاهر کردن فیلم در خانه در ۱۲ مرحله

با اینکه عکاسی دیجیتال خیلی سریع و راحت انجام می‌شود، عکاسی با دوربین آنالوگ این الزام را دارد که در گرفتن عکس های خود دقیق تر عمل کنید. یادگیری فرآیند فیزیکی ظهور و ثبوت فیلم و انجام آن توسط خود شما یکی از رضایت‌بخش‌ترین تکنیک‌هایی است که یک عکاس تازه کار می‌تواند یاد بگیرد.

 

فهرست مطالب :

  • عکاسی آنالوگ چیست؟
  • ۱۱ وسیله که برای ظهور فیلم در خانه نیاز دارید
  • چطور در ۱۲ مرحه در خانه فیلم ظاهر کنیم ؟

 

آموزش عکاسی آنالوگ

 

عکاسی آنالوگ چیست؟

“عکاسی آنالوگ”، هنر ثبت عکس بر روی نوارهای نازک و شفاف سلولوئیدی است که آن را «فیلم» می نامیم. یک طرف نوار فیلم با یک امولسیون ژلاتینی پوشانده شده است که حاوی هالیدهای کوچک نقره است که کنتراست و وضوح عکس را تعیین می کنند.

بلورهای هالید نقره به نور حساس هستند. هرچه بیشتر در معرض نور قرار بگیرند، عکس روشن تر خواهد بود و جزئیات کمتری خواهد داشت. زمانی که یک دوربین آنالوگ عکس می گیرد، لنز دوربین برای مدت کوتاهی نوار فیلم را در معرض نوری قرار می دهد که از لنز عبور می کند. این نوردهی اثری را در امولسیون می سوزاند و چیزی را ایجاد می کند که تصویر مخفی (تصویر ظاهر نشده ) نامیده می شود. پس از ثبت، آن تصویر مخفی می تواند به یک نگاتیو تبدیل شود، که به نوبه خود می تواند بر روی کاغذ عکس حساس به نور برای ایجاد یک عکس نمایش داده شود.

 

۱۱ چیزی که برای ظهور فیلم در خانه نیاز دارید :

وقتی که رول فیلم ۳۵ میلی متری خود را آماده کردید، برای شروع سفر ظهور و ثبوت فیلم ، به یک سری ابزار و محلول های شیمیایی اولیه نیاز دارید. اگر مبتدی هستید بهتر است با فرآیند ظهور فیلم سیاه و سفید شروع کنید،چون ظهور فیلم رنگی کار پیچیده تری است و به داروهای بلیچ اضافی نیاز دارد. برای شروع، وسایل و مواد مورد نیاز را جمع آوری کنید. می توانید این ملزومات ظهور فیلم سیاه و سفید را در یک فروشگاه تخصصی عکاسی یا آنلاین شاپ پیدا کنید.

  1. تانک ظهور  (Developing Tank): این مخزن ، محفظه‌ای عایق نور است که در طی فرآیند ظهور فیلم، فیلم و مواد شیمیایی خود را در آن قرار می‌دهید.
  2. قرقره نوار فیلم : (Film reel) قرقره فیلم ، نوار فیلم شما را نگه می‌دارد تا مواد شیمیایی موجود در مخزن در حال ظهور بتوانند تمام قسمت های فیلم را لمس کنند. قرقره های پلاستیکی برای مبتدیان عالی عمل می‌کنند چون قرار دادن آن ها راحت تر از قرقره های فلزی است.
  3. کیسه تعویض فیلم (Changing bag):  بدون داشتن تاریکخانه مناسب، به یک کیسه تعویض فیلم نیاز دارید تا فیلم ها را بدون قرار گرفتن در معرض نور از محفظه‌شان به مخزن ظهور منتقل کنید.
  4. داروهای شیمیایی: شما به سه ماده شیمیایی نیاز دارید: داروی ظهور، محلول متوقف کننده برای حمام توقف، و تثبیت کننده ، که همه آن ها را می توانید به صورت مایع یا پودری خریداری کنید. همچنین ممکن است یک عامل تر کننده اختیاری هم نیاز داشته باشید تا از ایجاد لکه های آب روی فیلم شما هنگام خشک شدن جلوگیری کند.
  5. ظروف اندازه گیری: برای اندازه گیری و مخلوط کردن مواد شیمیایی خود، دو یا چند ظرف اندازه گیری داشته باشید. خیلی خوب می‌شود اگر یک ظرف بزرگتر و یک ظرف کوچکتر داشته باشید تا همه نیازهایتان پوشش داده شود .
  6. بطری های نگهداری: این بطری ها مواد شیمیایی باقیمانده را برای استفاده های آینده ذخیره می‌کنند. با قیمت نسبتاً ارزان، می توانید بطری های پلاستیکی مات بخرید که به طور خاص برای نگهداری مواد شیمیایی عکاسی ساخته شده اند. همیشه حواستان را جمع کنید و بطری های خود را برچسب بزنید تا بدانید چه ماده شیمیایی داخل آن قرار دارد.
  7. دماسنج: برای اندازه گیری دمای مایعات به یک دماسنج ساده نیاز دارید.
  8. قیچی: قیچی یک وسیله ضروری برای برش فیلم های شماست .
  9. گیره لباس یا گیره‌های مخصوص فیلم: از گیره ها برای آویزان کردن نگاتیوهای فیلم خود هنگام خشک شدن استفاده کنید.
  10. در باز کن : هر چند می توانید از دستان خودتان استفاده کنید، بطری بازکن کار باز کردن محفظه های فیلم و برداشتن رول های فیلم را آسان تر می کند.
  11. آب مقطر: آب مقطر فقط در صورتی لازم است که آب لوله کشی شما مواد معدنی خیلی زیادی داشته باشد که می‌تواند روی نگاتیو شما لکه ایجاد کند.

 

چطور در ۱۲ مرحه در خانه فیلم ظاهر کنیم ؟

ظهور فیلم در خانه به دقت و تمرین نیاز دارد، اما اگر مراحل درست را دنبال کنید، این روند برای شما مفید خواهد بود.

  1. وسایل را در کیسه تعویض قرار دهید : محفظه فیلم، درب بازکن ، قیچی، و تانک ظهور خود را در کیف تعویض قرار دهید و زیپ آن را خوب ببندید تا بتوانید محفظه فیلم خود را در تاریکی کامل باز کنید.
  2. محفظه فیلم را باز کنید: از بطری بازکن برای باز کردن درب محفظه فیلم استفاده کنید. رول فیلم را بردارید،حواستان باشد که فقط لبه ها را لمس کنید. سپس، سر و ته فیلم را بِبُرید- بخشی از نوار فیلم که برای وصل کردن به قرقره به کار می رود.
  3. نوار فیلم را در قرقره بگذارید : ورودی قرقره را با پیدا کردن دو برآمدگی روی قرقره پیدا کنید و فیلم را چند اینچی داخل قرقره بلغزانید. سپس، دو طرف قرقره را به جلو و عقب بکشید تا بقیه فیلم به داخل قرقره کشیده شود. هنگامی که تمام فیلم در قرقره قرار گرفت، با استفاده از قیچی ، قرقره آویزان شده در انتهای رول فیلم را جدا کنید و دو طرف قرقره را چند بار دیگر بلغزانید تا ته آن را به داخل بکشید.
  4. قرقره فیلم را در تانک ظهور قرار دهید : قرقره را در مخزن قرار دهید . درپوش را روی مخزن قرار دهید و بچرخانید تا خوب سر جای خود قرار بگیرد و یک مهر و موم محکم ایجاد کنید. وقتی مخزن را بستید، اکنون می توانید آن را از کیسه تعویض بیرون بیاورید .
  5. مواد شیمیایی خود را مخلوط کنید: از ظرف های اندازه گیری خود به صورت جداگانه برای رقیق کردن محلول ظهور، فیکس کننده و توقف کننده خود با مقدار مناسب آب طبق دستورالعمل های ارائه شده استفاده کنید. از دماسنج خود استفاده کنید تا مطمئن شوید که آب شما با دمای مشخص شده است (۶۸ درجه فارنهایت معمول است) و در صورت لزوم آب را گرم یا سرد کنید. اگر آب لوله شما مواد معدنی بسیار کمی دارد ، اشکال ندارد از همان استفاده کنید . اما بهتر است از آب مقطر استفاده کنید تا تضمین کنید که نگاتیوهای شما لکه های حاصل از مواد معدنی نگیرند .
  6. محلول ظهور خود را در مخزن بریزید: پس از ریختن محلول، بلافاصله چند بار کف مخزن را روی کف سینک بزنید تا حباب های هوایی که ممکن است در اطراف فیلم ایجاد شده باشند از بین بروند. در مرحله بعد، مخزن را به آرامی به مدت ۳۰ ثانیه تکان دهید و هر یک دقیقه یک بار یک وارونه سازی انجام دهید (مخزن خود را به مدت ۱۰ ثانیه وارونه کنید و سپس به جهت دُرست برش گردانید) تا زمان مورد نیاز و ذکر شده در دستورالعمل ها برای ظهور تمام شود. محلول ظهور را از مخزن خارج کنید، در سینک خالی کنید یا اگر قابل استفاده مجدد است، در یک بطری بریزید.
  7. محلول متوقف کننده خود را داخل مخزن بریزید : پس از ریختن محلول، ۳۰ ثانیه تکان دهید و قبل از خالی کردن از مخزن، اجازه دهید ۳۰ ثانیه دیگر بماند. هدف از حمام توقف این است که باقی مانده داروی ظهور خنثی شود و عمل ظهور متوقف شود .
  8. داروی ثبوت فیلم (فیکسر) را داخل مخزن بریزید: پس از ریختن محلول، ۳۰ ثانیه تکان دهید و هر دقیقه یک وارونگی انجام دهید تا پنج دقیقه بگذرد. فیکسر را از مخزن خالی کنید و داخل یک بطری بریزید (به طور کلی ، سه بار می توانید از هر فیکسر استفاده کنید). فیلم شما اکنون ظاهر شده است .
  9. فیلم خود را با آب لوله کشی بشویید : دیگر نیازی به استفاده از آب مقطر نیست، بنابراین تقریباً به مدت پنج دقیقه در تانک ظهور خود آب لوله کشی عبور دهید. برای جلوگیری از ایجاد لکه های آب در حین خشک شدن نگاتیوها، سعی کنید یک عامل تر کننده را به مدت حدود ۳۰ ثانیه در مخزن بریزید (بعد از اینکه آب لوله کشی را بیرون ریختید).
  10. فیلم را از مخزن ظهور خارج کنید : مخزن را باز کنید و به آرامی فیلم را از قرقره آن بیرون بکشید. اگر آب اضافی روی نگاتیوهای فیلم باقی ماند، از یک اسفنج یا یک دستگاه آب خشک کن مخصوص فیلم استفاده کنید تا با دقت آب را جذب کنید.
  11. نگاتیوهای فیلم خود را آویزان کنید تا خشک شوند: محیطی عاری از گرد و غبار را انتخاب کنید و نگاتیوهای خود را با استفاده از یک طناب، چند حلقه پرده حمام یا آویز لباس آویزان کنید تا خشک شوند. نگاتیوها را با گیره لباس یا گیره های مخصوص فیلم محکم کنید و یک جسم کم وزن را به پایین هر نگاتیو گیره کنید تا از پیچ خوردن جلوگیری کنید. چند ساعت طول می کشد تا نگاتیوهای شما کاملا خشک شوند.
  12. عکس‌های خود را اسکن و چاپ کنید: موقعی که نوار های نگاتیو فیلمتان خشک و آماده شد، آن را به نوارهای کوچکتر از پنج عکس برش دهید. شما می توانید برای به دست آوردن فایل های خام عکس های خود ، اسکنر فیلم خریداری کنید یا اینکه می توانید نگاتیوهای خود را به لابراتوار عکس ببرید تا برای شما اسکن شوند. با هر یک از گزینه‌ها، می‌توانید عکس‌های خود را به صورت دیجیتالی در رایانه خود ویرایش کنید و نسخه‌های فیزیکی عکس را برای دیدن محصول نهایی خود چاپ کنید.

دیدگاه‌ها (0)

*
*

هجده − 4 =

تخفیف ویژه : 50 درصد تخفیف برای سفارش های بالای 1/5 میلیون تومانکلیک کنید
+