سینما اسکولز

چطور موقع فیلمبرداری از حرکت پن استفاده کنیم ؟

چطور موقع فیلمبرداری از حرکت پن استفاده کنیم؟

در فیلمبرداری، حرکت پن (Pan Shot) یک حرکت افقی در دوربین است که در آن دوربین روی محور به چپ یا راست می چرخد (یعنی ​​در حالی که پایه آن در همانجا ثابت باقی می ماند).

 

فهرست مطالب:

  • حرکت پن چیست؟
  • سه شیوه استفاده از حرکت پن هنگام فیلمبرداری
  • پَـن شلاقی (Whip Pan) چیست؟
  • حرکت پن، تیلت و تراکینگ : سه نوع حرکت دوربین
  • چطور از پن شات در عکاسی از اجسام متحرک استفاده کنیم؟

 

در فیلمسازی، «حرکت پن» یکی از اساسی ترین حرکات دوربین است. اگرچه انجام آن ساده است، اما پن شات یکی از پرکاربردترین نماهای موجود در کلکسیون یک کارگردان است. چه یک کارگردان تازه کار باشید که با گوشی هوشمند خود فیلمبرداری می کند ، چه یک حرفه ای باتجربه، دانستن نحوه و زمان استفاده از پن شات یک مهارت مهم است که باید تقویت کنید.

 

حرکت پن چیست؟

در فیلمبرداری، پن شات یک حرکت افقی دوربین است که در آن دوربین روی محور به چپ یا راست می چرخد ​​در حالی که پایه آن در یک مکان ثابت باقی می ماند. واژه «پن» از کلمه «پانوراما» گرفته شده است که منظره ای را توصیف می کند که آنقدر وسیع و بزرگ است که باید سر خود را بچرخانید تا کل چشم انداز را ببینید. به طور مشابه، یک حرکت پن هم با چرخاندن دوربین در یک نقطه ثابت، زاویه دید مخاطب را گسترش می‌دهد و در حین چرخش، نمای وسیع‌تری را نشان می‌دهد .

 

سه شیوه استفاده از حرکت پن هنگام فیلمبرداری:

فیلمسازان معمولاً به این سه علت از حرکت پن استفاده می کنند:

  1. برای اینکه لوکیشن را معرفی کنند: از آنجایی که حرکت پن در دوربین ، میدان دید وسیع تری را فراهم می‌کند، روشی عالی برای نشان دادن چشم اندازی وسیع تر به مخاطب است که در غیر این صورت در یک نمای ثابت جا نمیشد. برای مثال، در صحنه‌ای که یک کاراکتر روی یک قایق در اقیانوس گیر افتاده است، می‌توانید با دوربین حرکت پن انجام دهید تا نشان دهید که هیچ خشکی در معرض دید نیست.
  2. برای اینکه یک حرکت را دنبال کنند: می توانید از حرکت پن برای دنبال کردن سوژه های متحرک از یک طرف به طرف دیگر تصویر استفاده کنید. این یک نمای پن تعقیبی است چون دوربین با حرکت یک سوژه حرکت می‌کند – به عنوان مثال، انجام پن هنگامی که ماشین در خیابان حرکت می کند یا در حالی که یک شخصیت هنگام صحبت با تلفن عصبی قدم می زند حرکت پن انجام دهید .
  3. برای فاش کردن اطلاعات: می توانید از پن دوربین برای جلب توجه به جزئیات داستان یا برملا کردن اطلاعاتی از کاراکترها استفاده کنید. در این نوع نما حرکت دوربین به سوژه متحرک وابسته نیست. به عنوان مثال، در صحنه ای که یک کارآگاه در حال بررسی صحنه جرم است، ممکن است کارآگاه را در حال خروج از اتاق نشان دهید، سپس به ناحیه خاصی از صحنه جرم پن کنید تا سرنخ پنهانی را که کارآگاه از دست داده و متوجه نشده، آشکار کنید.

 

پَـن شلاقی (Whip Pan) چیست؟

پَـن شلاقی (Whip Pan) (که به عنوان “Swish Pan” هم شناخته می شود) یک مدل سریعتر از پن شات است که در آن دوربین به قدری سریع حرکت می کند که یک جلوه تاری حرکت ایجاد می کند. کارگردان‌ها برای حرکات رفت و برگشتی بین قسمت‌های مختلف یک لوکیشن، افزایش انرژی در یک صحنه، انتقال بین صحنه‌ها یا نشان دادن گذر زمان از این تکنیک استفاده می‌کنند.

 

حرکت پن، تیلت و تراکینگ : سه نوع حرکت دوربین:

حرکت تیلت (حرکت عمودی دوربین رو به بالا و پائین) و تراکینگ (trucking) دارای ویژگی‌های مشابهی با پن شات هستند، اما مهم است که بدانید تفاوت آنها به چه شکل است.

  • حرکت پن یکی از حرکات دوربین است که در آن دوربین به صورت افقی روی یک محور می چرخد ​​در حالی که پایه آن ثابت می ماند.
  • حرکت تیلت یک حرکت عمودی دوربین است که در آن ، دوربین روی محور ثابت قرار گرفته است ولی دوربین در جهت عمودی بالا و پائین جابجا می‌شود .
  • تراکینگ شات یا حرکت تعقیبی یک حرکت افقی در دوربین شبیه به حرکت Dollying است که در آن کل دوربین به راست یا چپ حرکت می کند، معمولاً روی یک ریل.

 

چطور از حرکت پن در عکاسی از اجسام متحرک استفاده کنیم؟

حرکت پن هنگام کار روی یک فیلم با دوربین های فیلمبرداری رایج است. ولی اینجا برای گرفتن تصویر از یک سوژه متحرک، دوربین را پن کنید تا سوژه را برای بازه نوردهی دنبال کنید. این تکنیک باعث ایجاد یک پس زمینه تار می شود و به عکس احساس حرکت می دهد. تکنیک پن شات روشی موثر برای عکاسی از سوژه هایی است که به سرعت در حال حرکت هستند . مثل دوچرخه سواران، حیوانات در حال دویدن و وسایل نقلیه در حال حرکت.

اگر عکاسی هستید که قصد دارید با تکنیک پن عکس بگیرید، از سه پایه یا مونوپاد با سر چرخان برای جلوگیری از لرزش دوربین استفاده کنید. عکس‌های پن شات از سوژه‌های متحرک به سرعت شاتر آهسته‌تری نسبت به سایر انواع عکاسی اکشن نیاز دارند و سرعت دقیق به فاصله کانونی لنز، سرعت سوژه متحرک و فاصله دوربین از سوژه متحرک و پس زمینه بستگی دارد.

دیدگاه‌ها (0)

*
*

شانزده + 3 =

جشنواره نوروزی تمدید شد : 35 درصد تخفیف بر روی تمامی محصولات + 50 درصد تخفیف بیشترکلیک کنید
+