سینما اسکولز

۱۰ نکته برای فیلمبرداری مناسب با دوربین گوشی

۱۰ نکته برای فیلمبرداری مناسب با دوربین گوشی

به لطف تلفن‌های هوشمندی که امروزه در دست همه می‌توان یافت، این امکان وجود دارد که بتوانیم ویدیوهای باکیفیتی با دوربین موبایل ضبط کنیم. با کمی تمرین و رعایت یک سری نکات حتی شما نیز می‌توانید تصاویر فوق‌العاده‌ای ضبط کنید و حتی به تهیه فیلم‌های مستند، فیلم‌های مستقل و … بپردازید.

اگر علاقه دارید از دوربین فیلمبرداری موبایل خود حداکثر استفاده را ببرید، این مقاله را دنبال کنید تا ۹ نکته مهم در این مورد را بررسی کنیم که به شما کمک خواهند کرد تا فیلم بهتری بگیرید.

ضبط به صورت افقی (Landscape)

شاید بتوان گفت هیچ چیز به اندازه ضبط فیلم به صورت عمودی و نمایان شدن کادرهای مشکی در طرفین تصویر، فیلم را خراب نمی‌کند. مراقب باشید که این اشتباه ناشیانه را مرتکب نشوید و در هر موقعیتی تلفن و دوربین را به صورت افقی بگیرید.

این امر نه تنها از لحاظ زیبایی‌شنایی فیلم را جذاب می‌کند، بلکه دیدن آن در تلویزیون و صفحه نمایش‌های عریض لذت‌بخش‌تر خواهد شد و علاوه بر این‌ها می‌توانید جزئیات بیشتری را در کادر تصویر جای دهید.

پس به یاد داشته باشید: فقط در مواردی که واقعاً لازم است به صورت عمودی فیلمبرداری کنید، گوشی خود را به این حالت نگه دارید (مثلاً برای استفاده در اینستاگرام).

 

کادربندی

بعد از رعایت نکته قبلی باید کادربندی را به صورت مناسبی انجام دهید. فاصله و زاویه را به گونه‌ای تنظیم کنید که سوژه به طور کامل در کادر قرار گیرد. همچنین می‌توانید سوژه را به جای وسط کادر، کمی در سمت چپ یا راست تصویر قرار دهید تا از نظر زیبایی جذابیت بیشتری پیدا کند. در هر حال باید کادربندی‌های متفاوتی را امتحان کنید تا بهترین شکل آن حاصل شود.

 

زوم

هیچ چیز بدتر از زوم دیجیتال نیست. این را از هر عکاس حرفه‌ای می‌توانید بپرسید. بسیاری از تلفن‌های هوشمند متأسفانه دارای زوم دیجیتال هستند که در واقع نوعی ترفند نرم‌افزاری است که باعث می‌شود اشیاء در تصویر بزرگ‌تر به نظر برسد و هرچه زوم دیجیتال بیشتری داشته باشیم، کیفیت تصویر پایین‌تری خواهیم داشت.

برای زوم کردن در هنگام ضبط بدون از دست دادن کیفیت، باید خودتان را به سوژه نزدیک کنید (و یا از لوازم جانبی استفاده کنید). به طور عمومی، باید همیشه خودتان تا حد امکان به صورت فیزیکی نزدیک شوید. مخصوصاً زمانی که می‌خواهید از چهره افراد از نمای نزدیک فیلمبرداری کنید. با این کار کیفیت بهتری از جزئیات صورت خواهید داشت.

البته در صورتی که تلفن شما دارای دو دوربین اصلی باشد شاید نیازی به این کار نداشته باشید. اغلب در گوشی‌هایی که دو دوربین دارند، یکی از دوربین‌ها دارای لنز «تله فوتو» است و با استفاده از آن می‌توانید به صورت اپتیکال زوم کنید تا جزئیات تصویر از بین نرود. برای این کار به عنوان مثال در تلفن «iPhone XS» می‌توانید روی کلید «۲x» کلیک کنید.

 

فلاش

همه ما ویدیوهایی را دیده‌ایم که در آن سوژه تصویر دارای پوست زرد و چشم‌های قرمز عجیبی است و تصویر پشت او نیز بسیار تیره دیده می‌شود. در این موارد مقصر اصلی را می‌توان عکاس و تصویربردار دانست اما در واقع این اتفاق به دلیل فلش یا فلاش دوربین رخ می‌دهد.

در تلفن‌های همراه دوربین‌دار، لامپ‌های LED قرار داده شده که نور بسیار روشنی ایجاد می‌کنند و به راحتی قادرند حرارت رنگ تصاویر را تغییر دهند. این لامپ‌های بسیار کوچک باعث می‌شوند که ویدیوها نیز در آخر کار نورپردازی بسیار بدی داشته باشند. پس اگر می‌خواهید در شب فیلمبرداری یا عکاسی کنید، باید به فکر یک منبع نور جایگزین باشید.

با کمی خلاقیت می‌توانید از تابلوهای نئون و سایر منابع نور نیز استفاده کنید. این نورها باعث ایجاد درخشندگی و جذابیت بیشتر در ترکیب رنگ فیلم خواهند شد.

 

نور پس‌زمینه

مورد دیگری که هنگام نورپردازی و استفاده از فلاش دوربین باید مد نظر داشته باشید، عدم وجود نور پس‌زمینه است.

ممکن است وقتی افراد در مقابل یک نور پس‌زمینه قرار دارند، بتوانید چهره آن‌ها را تا حدی ببینید، اما دوربین‌های گوشی معمولاً نمی‌توانند تا این حد جذب نور داشته باشند و در خروجی آن‌ها چهره دیده نخواهد شد و قطعاً نتیجه مورد نظر ایجاد نمی‌شود.

برای جلوگیری از بروز چنین اتفاقی، باید یک نور پایه و اصلی داشته باشید. توجه کنید که هنگام ضبط نیز با جابه‌جایی می‌توانید وضعیت نور پس‌زمینه را بهتر کنید و تصویر بهتری بگیرید. برنامه‌های موبایلی خاصی نیز وجود دارد که می‌توانند اثر نور پس‌زمینه را کاهش دهند. هنگام تدوین نیز می‌توانید این کار را انجام دهید.

تصویربرداری زمان‌گریز یا تایم‌لپس

تصویربرداری زمان‌گریز شیوه‌ای است که در آن، فرکانس ضبط فریم‌ها در یک سکانس، کمتر از فرکانس مشاهده آن‌ها در همان سکانس است. زمانی که نتیجه کار با سرعت عادی پخش می‌شود، به نظر می‌رسد که زمان با سرعت بیشتری می‌گذرد.

به زبان ساده می‌توان گفت تایم‌لپس روشی برای دستکاری زمان ویدیو است و با استفاده از آن می‌توان اشیا و رویدادهایی که گاهی ساعت‌ها، روزها و سال‌ها به زمان نیاز دارند را در سرعتی بسیار بالا مشاهده کرد.

قبل از اینکه شرکت اینستاگرام قابلیت «Hyperlapse» را عرضه کند، ساخت ویدیوهای تایم‌لپس با گوشی موبایل بسیار خسته‌کننده و سخت بود. از آن زمان برخی از تولیدکنندگان این قابلیت را به صورت پیشفرض در اپلیکیشن دوربین موبایل قرار داده‌اند. برای مثال گوشی‌های آیفون شرکت اپل این قابلیت را دارند.

البته این قابلیت در تمامی گوشی‌های موبایل وجود ندارد و قابلیت «Hyperlapse» نیز ادامه پیدا نکرد، اما جایگزین‌های زیادی برای آن وجود دارد. شرکت مایکروسافت برنامه «Hyperlapse» خود را ساخته که با استفاده از آن می‌توان لرزش‌ها و تکان‌های دوربین در فیلم را کم کرد و یا از بین برد. یکی دیگر از این برنامه‌ها «Framelapse Pro» است که امتیاز آن نیز در گوگل پلی بالاست.

 

GIF ها

فایل‌های GIF را همه‌جا می‌توان دید. در توییتر، فیسبوک، سایت‌های خبری، بنرهای تبلیغاتی و تقریباً هرجایی در محیط وب به کار می‌روند.

این فایل‌ها مانند ویدیوکلیپ‌های استاپ-موشنی هستند که می‌توان از طریق ایمیل، شبکه‌های اجتماعی یا حتی پیامک آن‌ها را به اشتراک گذاشت. علاوه بر کوتاه بودن و قابلیت به اشتراک‌گذاری آسان، فایل‌های گیف را به سادگی می‌توان ساخت. تنها کافیست یک موبایل دوربین‌دار و یک اپلیکیشن مناسب (مانند Ghipy و Google Photos) داشته باشید. اگر تلفن Galaxy Note سامسونگ داشته باشید، با استفاده قلم لمسی این سری از گوشی‌ها نیز می‌توانید فایل گیف تهیه کنید.

همچنین می‌توانید قابلیت Boomerang موجود در برنامه اینستاگرام را نیز امتحان کنید. در قابلیت بومرنگ، ابتدا چند ثانیه فیلم ضبط می‌شود و سپس، اینستاگرام آن را به صورت یک ویدیویی که عقب و جلو می‌شود پخش می‌کند. ویدیوهای بومرنگ مانند تمامی فایل‌های گیف بی‌صدا هستند.

اینستاگرام در توضیح نحوه به کارگیری بومرنگ توضیح می‌دهد که بهتر است ابتدا سوژه‌ای پیدا کنید که حرکت می‌کند. سپس گوشی را به صورت ثابت نگه دارید و از آن فیلمبرداری کنید. بعد می‌توانید آن را مستقیماً در اینستاگرام به اشتراک بگذارید. بومرنگ ویدیوی ضبط شده را در حافظه موبایل نیز به صورت اتوماتیک ذخیره می‌کند.

ایده بومرنگ این بود که با استفاده از تکنیک ساخت آن بتوانید فیلم‌های بسیار کوتاهی بسازید که جذاب و خنده‌دار باشد.

افکت‌ها

برنامه اسنپ‌چت یکی از اولین اپلیکیشن‌هایی بود که نحوه فیلم گرفتن با موبایل را تغییر داد. با استفاده از این برنامه می‌توانید خیلی سریع برای دوستتان ویدیویی از خود بفرستید و افکت‌های جالب آن را روی صورت خود قرار دهید. طرف مقابل نیز می‌تواند از آن اسکرین‌شات بگیرد و یا با یک ویدیوی دیگر پاسخ شما را بدهد.

به این فناوری که در اسنپ‌چت وجود دارد، «واقعیت افزوده» گفته می‌شود. در اسنپ‌چت افکت‌های بسیار زیادی وجود دارد و برخی از آن‌ها علاوه بر صورت و چهره شما، می‌تواند روی محیط اطراف اعمال شود و تغییراتی را ایجاد نماید.

یکی دیگر قابلیت‌های موجود در اسنپ‌چت قابلیت «Bitmoji» است که در واقع چهره و صورت را به حالت ایموجی درمی‌آورد و می‌توانید آن را به صورت استوری با دوستان به اشتراک بگذارید.

فیلترها نیز جزء دیگری از برنامه اسنپ‌چت است که در آن‌ها می‌توانید فیلترهای رنگی، تاریخ و ساعت کنونی، وضع آب و هوا و تصاویر گرافیکی دیگری را به اشتراک بگذارید. اگر با تمامی قابلیت‌های اسنپ‌چت آشنا شدید، می‌توانید تصاویر مختلفی را ضبط کنید و آن را بدون اشتراک گذاری، در تلفن خود ذخیره نمایید. در هر صورت اگر اسنپ‌چت مورد پسندتان نبود، اینستاگرام را فراموش نکنید.

 

لوازم جانبی

صادقانه باید گفت که دوربین‌های موبایل مانند دوربین‌هایی که توسط کمپانی‌های مشهوری چون «Sony»، «Nikon» یا «Canon» ساخته می‌شوند قدرتمند نیستند و نرم‌افزارهای آن‌ها نیز تنظیمات دقیق مربوطه را ندارند.

اگر واقعاً قصد دارید بدون خرید دوربین‌های گران‌قیمت DSLR، مهارت تصویربرداری و کارگردانی خود را به سطح بالاتری ارتقا دهید، باید به فکر خرید لوازم جانبی مانند سه‌پایه، پایه‌های نگه‌دارنده برای تلفن‌های اندروید و لنزهای تله فوتو برای گوشی‌های آیفون و … باشید.

تدوین

در آخر لازم است بدانید که گاهی تدوین و اصلاحات ساده‌ای باعث می‌شود که ویدیویی که ضبط کردید از این رو به آن رو شود. این روزها نرم‌افزارهای بسیار خوبی برای تدوین ویدیو برای موبایل ساخته شده و این یعنی برای ویرایش و تدوین فیلم‌هایی که با موبایل ضبط می‌کنید، نیازی به خرید نرم‌افزارهای سنگین کامپیوتری نیست.

هر عملی که مربوط به تدوین می‌شود، از برش دادن گرفته تا اضافه کردن ترنزیشن، عنوان و تیتراژ و افکت‌ها را در هر دو سیستم عامل iOS و اندروید می‌توان انجام داد. نرم‌افزارهای موبایلی کار تدوین را برای شما آسان می‌کنند.

برای مثال، اپلیکیشن iMovie برای گوشی آیفون (و نیز آیپد) طراحی شده که در آن می‌توانید برای فیلم خود تیتراژ بسازید و تریلرهای سینمایی خلق کنید. از ویژگی‌های دیگر این برنامه می‌توان به قابلیت تصویر در تصویر، جدا کردن صفحه و افکت‌های اسلوموشن اشاره کرد. این اپلیکیشن شباهت بسیار زیادی به نرم‌افزار iMovie دارد که مخصوص سیستم عامل مک است. اگر iPad Pro دارید می‌توانید اپلیکیشن LumaFusion را نیز امتحان کنید که البته اپلیکیشن گران‌قیمتی است.

از دیگر اپلیکیشن‌های موبایلی برای تدوین می‌توان به Pinnacle Studio، Videon و Magisto اشاره کرد. علاوه بر این‌ها نرم‌افزار Adobe Premiere Rush (برای آیفون و آیپد) نیز یک ابزار قدرتمند برای تدوین است که بسیاری از ویژگی‌های نرم‌افزار Premiere Pro را در خود جا داده و البته با وجود قابلیت‌های زیادی که دارد، هر کسی قادر است با آن کار کند.

این نرم‌افزار قابلیت‌های تدوین مشابه سایر اپلیکیشن‌ها را دارا می‌باشد. می‌توانید ویدیوها را در آن به صورت drag and drop وارد کنید و آن‌ها را برش دهید. جالب است بدانید که با نسخه کامپیوتری خود یعنی Premiere Pro سازگاری دارد و در صورتی که بخواهید به صورت حرفه‌ای تر و دقیق‌تر روی پروژه کار کنید، می‌توانید از آن در نسخه موبایلی نرم‌افزار خروجی گرفته و وارد نرم‌افزار دسکتاپ نمایید.

دیدگاه‌ها (0)

*
*

پنج × 1 =

جشنواره نوروزی تمدید شد : 35 درصد تخفیف بر روی تمامی محصولات + 50 درصد تخفیف بیشترکلیک کنید
+