سینما اسکولز

اصول اولیه فیلمسازی : چطور یک دستیار تولید ماهر باشیم؟

اصول اولیه فیلمسازی : چطور یک دستیار تولید ماهر باشیم؟

دستیار تولید یا دستیار تهیه کننده (PA) از کارکنان رده پایین صنعت سینما و تلویزیون است. فیلمسازان تازه کار می‌توانند به عنوان یک دستیار تولید، در مورد تمام مهارت های این صنعت چیز یاد بگیرند.

 

فهرست مطالب:

  • دستیار تولید به چه کسی گفته می‌شود؟
  • شرح وظایف شغلی یک دستیار تولید
  • چطور یک دستیار تولید ماهر باشیم؟
  • چگونه می‌توانیم دستیار تولید شویم؟

 

آموزش تهیه کنندگی فیلم

 

جهان فیلمسازی مملو از نوشته های هوشمندانه، بازی‌های بی‌نقص، و جلوه های ویژه کامپیوتری پیشرفته است – و کارهای زیادی در پشت صحنه انجام می‌شود تا جادوی فیلم اتفاق بیفتد. در هر صحنه فیلمبرداری، دفتر تولید، اتاق تدوینگر و این موارد، یک قهرمان ناشناس سخت مشغول کار است که به او «دستیار تولید» می‌گویند.

 

دستیار تولید به چه کسی گفته می‌شود؟

دستیاران تولید (که اغلب PA نامیده می شوند) کارکنان ابتدایی صنعت سینما، تلویزیون و تبلیغات هستند. آنها در هر مرحله از تولید – از فیلمبرداری تا پس تولید – آماده کمک کردن هستند. بسیاری از فیلمسازان تازه کار از شغل دستیار تولید به عنوان راهی برای کسب اولین تجربه خود در صنعت فیلمسازی استفاده می کنند، با این کار می توانند در مورد بخش های مختلف تولید و در مورد هر مرحله از فیلمسازی، چه در یک استودیو فیلمسازی یا شرکت تولید، اطلاعات کسب کنند. دستیاران تولید اغلب پس از یک مدت کار ، هماهنگ کننده تولید و سپس مدیر تولید می شوند.

 

شرح وظایف شغلی یک دستیار تولید:

حالا دستیاران تولید واقعاً چه می‌کنند؟ پاسخ کوتاه این است: هر کاری که دیگران نمی‌خواهند انجام دهند. PA ها بیشتر کارهای تدارکاتی صنعت فیلم را انجام می‌دهند، بنابراین وظایف آن‌ها بسته به اینکه درکدام مرحله از فرآیند تولید قرار دارند ، بسیار متفاوت است. سه دستیار تولید اصلی وجود دارد:

  • دستیار تولید میدانی: دستیاران تولید میدانی حین فیلمبرداری یک پروژه سر صحنه حضور دارند و آماده کمک کردن هستند. آن ها اغلب وظیفه دارند صحنه فیلمبرداری را تمیز نگه دارند، تجهیزات اجاره ای را مدیریت کنند، به حمل و نقل بازیگران و عوامل کمک کنند، و حتی در زمان صرف غذا سفارشات غذا را دریافت کنند. مثلاً اگر اپراتور دوربین به کمک نیاز داشته باشد یا در یک صحنه نیاز به مسدود کردن خیابان برای فیلمبرداری باشیم  دستیار تولید میدانی آنجا خواهد بود و کمک خواهد کرد.

 

  • دستیار دفتر تولید: دستیاران دفتر تولید در دفتر تولید کار می کنند و در انجام تمام کارهای اداری که باید انجام شود کمک می کنند. آن ها بیشتر وقت خود را صرف پاسخگویی به تلفن‌ها، رسیدگی به امور اداری و مرتب نگه داشتن دفاتر می‌کنند. مثلاً اگر چندین صفحه فیلمنامه نیاز به سازماندهی داشته باشد، دستیار دفتر تولید است که این کار را انجام می دهد.

 

  • دستیاران پست پروداکشن: دستیارهای پس تولید به عواملی که پس از اتمام فیلمبرداری روی یک فیلم کار می‌کنند، کمک می کنند. آن‌ها با سازماندهی فوتیج ها و تمیز نگه داشتن دفاتر به تدوینگر و تهیه کنندگان کمک می کنند. مثلاً اگر تدوینگر به هارد دیسک خاصی برای فوتیج ها نیاز داشته باشد ، جای نگرانی نیست! – دستیار پس تولید به آن رسیدگی می‌کند.

 

مزیت بزرگ کار به عنوان دستیار تولید این است که با هر دپارتمانی که در تولید یک فیلم مشارکت دارند، آشنا می‌شوید. دستیاران تولید می توانند به تمام بخش های صحنه فیلمبرداری کمک برسانند – از بخش لباس گرفته تا بخش هنری و تیم حسابداری – و این می‌تواند یک فرصت عالی برای فیلمسازان تازه کاری باشد که می‌خواهند قبل از شیرجه زدن به اصل مطلب ، در مورد تمام ابعاد این صنعت چیز یاد بگیرند.

 

چطور یک دستیار تولید ماهر باشیم؟

از آنجایی که شرح وظایف PA ها دامنه وسیعی را در بر می‌گیرد، مشخص کردن چند مهارت فنی بخصوص که به آن‌ها نیاز دارید کار دشواری است. و چون یک شغل ابتدایی هم هست ، نیازی به داشتن تجربه مرتبط یا حضور در دانشگاه فیلم نیست. با این حال، چند ویژگی کلیدی وجود دارد که هر PA برای عملکرد خوب به آن ها نیاز دارد:

  • در دسترس بودن: حضور PA ها برای تولید یک فیلم کاملا ضروری است و تیم های ساخت فیلم باید این اطمینان خاطر را داشته باشند که می توانند برای انجام کارها به PA ها اعتماد کنند. این یعنی یک PA خوب می‌داند که چه زمانی و در کجا به او بیشتر نیاز است، و آنجا خواهد بود تا کمک کند.

 

  • داشتن اخلاق خوب: رساندن عوامل به فرودگاه ، برگشتن از فرودگاه ، ترافیک و شلوغی، سفارشات مختلف قهوه از افراد در یک روز، برخورد با افراد بدقلق پشت تلفن کار دستیار تولید می‌تواند کسل کننده و حتی اعصاب خردکن باشد. اینکه بتوانید در این موقعیت‌ها خوش اخلاق بمانید، چیزی است که یک دستیار تولید خوب را متمایز می‌کند و ثابت می‌کند که می‌تواند از پس محیط پر مشغله فیلم برآید.

 

  • سوال پرسیدن: از آنجایی که دستیار تولید نیازی به داشتن تجربه ندارد، مواقع زیادی پیش خواهد آمد که ندانید باید چه کار کنید . این وظیفه شماست که مهارت‌های ارتباطی قوی خود را نشان دهید و سؤال بپرسید و اطمینان حاصل کنید که وظایف خود را خوب می‌دانید خصوصاً چون صحنه فیلم محیط پرجنب و جوشی است و لازم است همه سریع و کارآمد کار کنند. سوال پرسیدن به شما کمک می‌کند تا در مورد شیوه کار صنعت فیلم بیشتر یاد بگیرید که دانش ارزشمندی برای فیلمسازان تازه کار است.

 

چگونه می‌توانیم دستیار تولید شویم؟

شروع کار به عنوان یک دستیار تولید می‌تواند چالش برانگیز باشد. صنعت فیلمسازی بسیار رقابتی است و هزاران کارمند بالقوه وجود دارند که تلاش می‌کنند وارد شوند. با تمام این رقابت ها، کار تیم های فیلمسازی برای انتخاب PA از میان یک عالمه رزومه سخت است برای همین ترجیح می‌دهند بر اساس توصیه های خوب دوستان و سایر تیم ها استخدام کنند. این یعنی خیلی از موقعیت های شغلی در این حیطه به شبکه ارتباطی بستگی دارد: آشنایی با افرادی که از فرصت های شغلی خبر دارند و می‌توانند شما را به عنوان یک فرد سخت کوش تضمین کنند.

 

اما همه استخدام ها هم به پارتی داشتن بستگی ندارد. کار مفید دیگر می‌تواند رفتن به دانشگاه فیلم باشد. داشتن مدرک تحصیلی از یک دانشگاه فیلمسازی نشان می‌دهد که شما به این صنعت بسیار علاقمندید و ممکن است در حوزه فیلمسازی نسبت به بقیه دستیار تولید های اطلاعات بیشتری داشته باشید، که اغلب سند کاملاً متقاعد کننده‌ای است که یک تیم فیلم باید شما را انتخاب کند.

 

وقتی که به عنوان دستیار تولید استخدام شدید، راهی جز پیشرفت ندارید! اگر به عنوان یک دستیار تولید خوب اعتبار پیدا کنید، اغلب می‌توانید درخواست کار در دپارتمان های مورد علاقه خودتان را داشته باشید، که به شما تجربه عملی ارزشمندی در زمینه کاری شما می دهد. پس از آن، شانس شما برای استخدام در یک شغل مرتبط در آن دپارتمان افزایش می یابد. علاوه بر این، تعداد زیادی از متخصصان این صنعت را ملاقات خواهید کرد و می‌توانید شبکه ارتباطی خودتان را ایجاد کنید – این یعنی افراد بیشتری در آینده شما را به پروژه ها معرفی خواهند کرد .

 

درست است که دستیار تولید بودن اغلب با زرق و برق و شکوه همراه نیست، اما کار دستیار تولید یک کار مبتدی اما جدی است که می‌تواند سکوی پرش خوبی برای یک شغل بالاتر در صنعت فیلم باشند.

دیدگاه‌ها (0)

*
*

7 + 17 =

تخفیف ویژه : 50 درصد تخفیف برای سفارش های بالای 1/5 میلیون تومانکلیک کنید
+